Schotland

Reisverslag

Schotland - reisverslag

Op deze pagina het reisverslag van de trip die Martijn en ik in augustus 2009 hebben gemaakt naar Schotland.(cursieve tekst zijn links waarachter meer info te vinden is).

Voorbereiding:
De trip van Martijn en mij zou dit jaar naar Schotland gaan hadden we tijdens een kroegavondje afgesproken. Na enige tijd van internetten, vakantieboeken en reisbrochures lezen hebben we in mei 2009 de roadtrip naar Schotland voor augustus 2009 uitgezocht. Net zoals de afgelopen jaren wordt het weer een fly-and-drive maar met overnachtingen in Bed & Breakfast in plaats van hotels.
De vlucht en autohuur zijn geregeld via Easyjet en Eurocar, het zoeken en boeken van de B&B heb ik via het uitstekende www.scottishaccommodationindex.com gedaan.
Al met al genoeg voorpret.

De Photogallery met de grote afbeeldingen van de roadtrip vindt u hier. <<<volgt>>>

De route:
Hieronder vindt je de route die we bij onze roadtrip hebben gevolgd, inclusief de bezienswaardigheden.
Dag 1: Baak - Apeldoorn - Amsterdam - Edinburgh
Dag 2: Edinburg - The Scottish Borders - St. Abbs - Edinburgh
Dag 3: Edinburgh: Sightseeing
Dag 4: Edinburgh - Dumferline - East Neuk - St. Andrews - Dundee - Perth
Dag 5: Perth - Glenshee - Royal Deeside - Aberdeen
Dag 6: Aberdeen - Cairngorms - Aviemore
Dag 7: Aviemore - Culloden Battlefields - Loch Ness - Glen Affric - Inverness
Dag 8: Inverness - The Black Isle - DunRobin Castle - Lochinver - Stoer - Ullapool
Dag 9: Ullapool - Wester Ross - AppleCross - Eilean Donan Castle - Plockton - Isle of Skye - Eyre
Dag 10: Eyre (Isle of Skye) - Neist Point - Elgol - Old Man of Stor - Kiltorock - The Quinraigs - Eyre
Dag 11: Eyre - Armadale - Mallaig - Road to the Isles - Morar - Ben Nevis - Loch Leven - Fort William
Dag 12: Fort William - Glen Coe - Seil - Oban
Dag 13: Oban - Loch Lomond - Trossachs - Queen Elizabeth National Forest - Callander
Dag 14: Callander - Falls of Dochart - Loch Tay - Loch Tummel - Pitlochry - Callander
Dag 15: Callander - Stirling - Glasgow
Dag 16: Glasgow sightseeing
Dag 17: Glasgow - Edinburgh - Amsterdam - Apeldoorn - Baak

Dag 1: Baak - Apeldoorn - Amsterdam - Edinburgh

Op 11 augustus begon onze reis. Onze taxi heeft ons vanuit de mooie Achterhoek naar Apeldoorn gebracht vanwaar we de trein naar Schiphol namen. De treinreis verliep voorspoedig tot men ergens midden in een weiland ineens stil ging staan en men via de intercom aangaf dat er problemen waren met een overgang en het onbekend was hoe lang het ging duren. Lekker dan, want de planning was vrij strak en te lange vertraging zou betekenen dat we te laat in konden checken en hierdoor misschien wel de vlucht gingen missen. Gelukkig bleef het bij een vertraging van een half uur en waren we nog ruim op tijd op Schiphol. Het inchecken ging vrij vlot en de koffers waren niet te zwaar zodat we niet hoefden bij te betalen.

De vlucht zelf was zo vrrobij (1,5 uur) al moet ik er niet aan denken om langer dan 2 uur in zo'n veredelde bus te zitten. Ook op Edinburgh Airport ging het zeer vlot en we waren al snel bij de autoverhuur. Nadat ons weer een verzekering was aangesmeerd begon de eerste beproeving. Het links rijden was ff wennen en ook de navigatie stond niet goed ingesteld. Na een proefrondje konden we uiteindelijk op weg naar Joppa Turrets Guest House in het noord oosten van Edinburgh. Het bleek echt een schitterende locatie direct aan de boulevard met uitzicht op zee. De eigenaren Phil en Anne waren echt super aardig. We hebben hier 3 nachten gelogeeerd. 's avonds hebben we in Leith in een pub lekker gegeten.

Overnachting: Joppa Turrets Guest House (bestaat niet meer)
Diner: pub in leith
Km's:
Weer:

Dag 2: Sightseeing Los Angeles

Deze dag stond in het teken van sightseeing in LA, we begonnen in downtown waar we een paar uur hebben rondgelopen volgens de route uit de Lannoo Reisgids Californie en Zuidwest USA met o.a. Pershing Square, Downtown, Broadway en het architectonisch hoogstandje Walt Disney Concert Hall.

De volgende stop die we wilden doen was het Dodgers Stadium, helaas was er die dag een wedstrijd zodat we zonder kaartjes er niet dichtbij konden komen.

Op naar Hollywood dan maar. Via Sunset boulevard reden we Hollywood binnen, auto geparkeerd en even rondgelopen in de toeristische poppenkast. De Capitol Records building, Walk of Fame, Kodak Theater, Manns Chinese Theather, de verklede mafkezen we've seen it all! Er was zelfs een openlucht optreden van Tokio Hotel, veel gothic chicks is het zwart bij 35 graden, aan ons niet besteed.

Ik had gelezen dat je vanaf het Griffith Observatory een mooie overview had op de stad en volgens ons kaartje was het vlakbij. De bewegwijzering in LA is echter behoorlijk slecht en het was dus niet echt te vinden. uiteindelijk na een behoorlijk aantal miles om zijn we er toch gekomen. Het was er retedruk en het uitzicht viel (door smog?) tegen, wel was in de verte het Hollywood sign te zien.
Hierna zijn we doorgereden naar Beverly Hills, mooi onderhouden, veel groen en best aardige optrekjes. Via Rodeo Drive zijn we richting kust gegaan en in Santa Monica nog ff op het strand en de pier rondgekeken voor we weer richting hotel vertrokken.

Overnachting: Westin Airport hotel
Km's: 77 km
Weer: zon, 30-35 graden

Dag 3: Universal Studios

Onze derde dag in L.A. hebben we Universal Studios bezocht. Wel lachen allemaal, Studiotour, Waterworld tour, Jurassic Park, Shrek 4-D, The Simpsons etc. Je kunt je daar wel een dagje vermaken (mag ook wel voor 65 doller ex eten/drinken).

Overnachting: Westin Airport hotel
Km's: 40 km's
Weer: zon, 30-25 graden

Dag 4: Los Angeles via Joshua Tree National Park naar Palm Springs

Na 3 dagen LA ging de reis op dag 4 richting oosten, de woestijn in!
Met een tussenstop bij het Desert Hill Outlet Center, waar we uiteindelijk niets hebben gekocht, stond het eerst nationale park op het programma namelijk Joshua Tree National Park. Hier hebben we onze American Beautiful parkpass gekocht zodat we de rest van de vakantie geen entree meer hoven te betalen en toen het park in. Het begon daar ineens te regenen, heel vreemd omdat de ranger in het visitor center nog aangaf dat het er al erg lang zeer droog was geweest. Maar goed, die paar druppeltjes konden de pret niet drukken.

Joshua Tree NP is een national Park is 1936 en is zo'n 3200 km2 groot en is vernoemd naar de beroemde Joshua tree (Yuacca Brevifolia).  Naast deze unieke Joshua Trees kom je er vele vreemd gevormde Boulders (rotspartijen). Het park wordt gekenmerkt door twee totaal verschillende woestijnlandschappen die hier samen komen (Het lage Colorado Desert en het hoger gelegen Mojave Desert). Onze Anton Corbijn zou in dit park de foto's voor U2's legendarische album The Joshua Tree hebben geschoten. De cover foto is echter zo'n 100km verder op vlakbij Death Valley gemaakt.
Het park is mooi onderhouden (goede wegen en parkeerplaatsen, wegwijzers zijn ook perfect) en is erg gaaf met zijn unieke bomen (Joshua Tree) te midden van een woestijnlandschap en rotspartijen.
Na bezoek aan dit National Park zijn we doorgereden naar onze overnachtingsplaats Palm Springs. Palm Springs is een oase in de woestijn met veel rijke bejaarden en aangename temperatuur ('s avonds nog boven de 30 gaden). Van de stad zelf hebben we vanwege tijd weinig gezien.

Overnachting: Best Western Palm Springs hotel
Km's: 402 km's
Weer: zon, 30-35 graden, klein buite

Dag 5: Palm Springs - Prescott - Sedona

Dag 5 beloofde een lange reisdag te worden door een niet erg interessant landschap. Dit komt  door een foutje in mijn planning waarbij ik bij deze dag vergeten was miles om te zetten naar kilometers, oops.

We zijn eerst nog even bij het Indian Wells tennis stadion (ATP tour) wezen kijken. Erg gaaf aangelegd maar om nu met 40 graden te gaan tennissen, mij niet gezien. Om tijdens de trip toch nog iets te zien hebben we niet de snelste (Palm Springs - Phoenix - Sedona) maar een meer toeristische route (Palm Springs, Blythe, Wickenburg, Prescott, Jerome, Sedona). Het eerste gedeelte was inderdaad behoorlijk saai maar vanaf Wickenburg veranderde het kale woestijn landschap. Eerst velden met cactussen, vervolgens richting Prescott gaat de weg omhoog over mooie heuvels en door bossen. Prescott en omgeving zag er zeer aantrekkelijk uit met de rode rotsen en vele bossen en meertjes en is denk ik wel een aanrader om daar een dagje te verblijven. Helaas moesten wij verder. De rit gaat via het vervallen mijnwerkersdorp Jerome richting de Red rocks van Sedona.

Note: In de omgeving van Wickenburg (en zuidelijker) heb je schitterende gevormde en erg grote cactussen. Ik wilde graag even een fotostop houden maar Martijn wilde door onder het motto'Er komen nog cactussen genoeg'. Dus niet, damn. Wat was dat balen. Minimaal één keer bij elke volgende reis kwam dit weer terug en stoppen we direct voor een gewenste foto stop.

Overnachting: Super 8 Motel
Km's: 534 km's
Weer: 30 - 40 graden zon

Dag 6: Sedona

Na de lange reis van gisteren hadden we voor deze dag een relaxed dagje sightseeing in Sedona gepland. We begonnen in Tlaquepaque village, een nagebouwd Mexicaans dorpje inclusief de huisjes, pleintjes en fonteinen. Vlakbij Sedona, in het Coconino National Forest staat de door architect en beeldhouwer Marguerite Brunswig Staude ontworpen beroemde kerk in de rots: Chapel of the Holy Cross. Qua architectuur en hoe het gebouw opgaat in de rotsen is het enorm knap gedaan en zeker het bezoeken waard.

Helaas begon het te regenen zodat de we volgende geplande punten vanuit de auto hebben bekeken (Bell Rock, Schnebbly Hill Road, Dry Creek Road). Gelukkig werd het droog en aan de Red Rock Loop hebben een kleine hike naar Cathedral Rock gedaan in Cresent Moon Recreation Area. Helaas was het uitzocht op Cathedral Rock vanwege zo goed als droogstaande rivier niet als op de vele foto's die hier al zijn geschoten. Volgend viewpoint was vanaf de heuvel bij het vliegveld, hier heb je een mooie overview op Sedona en omgeving. Aan het eind van de dag hebben we het centrum van Sedona nog even verkend.

Overnachting:  Super 8 Motel
Km's: 106 km's
Weer: zon, regen 25-30 graden

Dag 7: Sedona - Sunset Crater - Wupatki National Monument - Grand Canyon

Vanuit Sedona vervolgden we onze reis richting noorden. Een mooie route door Oak Creek Canyon bracht ons via Flagstaff naar Sunset Crater Volcano National Monument. Dit is een mooi aangelegd park rondom een oude vulkaan (laatste uitbarsting in 1085)  waar nog veel lavaresten te vinden zijn. Het volgende park op onze route was Wupatki National Monument, een park met oude pueblos (indianen woningen). Best mooi en ook dit park was weer mooi aangelegd en onderhouden. Via Flagstaff en een stukje Route 66 zijn we vervolgens doorgereden naar Grand Canyon National Park. Na de bagage in het hotel (net buiten het park) te hebben achtergelaten zijn we het park (South Rim) binnen gereden. Ik vond het erg surrealistisch je rijdt door een vlak landschap, een bos met dennenbomen tot je als het ware niet verder kunt. Je arriveert bij Mather Point, parkeert  de auto en 10 stappen verder krijg je de eerste indruk van de Grand Canyon. Damn dat was best overweldigend, zo groot en diep, kippenvel momentje. We kwamen aan met de zonsondergang waardoor de canyon oranje kleurde dit was het erg gaaf en de sfeer met de andere toeristen was ook erg chill.

Note: Grand Canyon National Park is één van de oudste National Parks van de VS (1919), staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco en wordt gezien als één van de grootste natuurlijke wereldwonderen. Het park is zo'n 4927 km2 groot en is ontstaan door watererosie doordat de Colorado en haar zijrivieren een diepe en steile kloof hebben uitgesleten uit de rotsen

Overnachting: Holiday Inn Express
Diner: Steak-/pizza- vreetschuur vlakbij hotel
Km's: 343 km's
Weer: zon, 30-25 graden

Dag 8: Grand Canyon Sightseeing

Deze dag aan de Southrim van de Grand Canyon stond de Westrim drive op het programma, helaas was de zogenaamde Westrim Drive afgesloten ivm wegwerkzaamheden dus bestond deze dag uit het bezoeken van de Eastrim Drive en Grand Canyon Village. Aan de Eastrim hebben we de diverse uitzichtpunten (Desert View, Yaki Point, etc) aangedaan welke alleen een mooi en telkens andere view van de canyon gaven. Grand Canyon village was echt te toeristisch en daardoor minder interessant.

Overnachting: Holiday Inn Express
Km's: 100 km's
Weer:

Dag 9: Grand Canyon - Antelope Canyon - Horseshoe Bend - Lake Powel - Page

Op deze dag had ik me erg verheugd. Antelope Canyon leek me de meest gave plek van deze reis te worden. Bij aankomst bij de Upper Antelope Canyon was het al behoorlijk druk (en heet). Na veel wachten en betalen en weer wachten gingen we eindelijk met een jeep richting de canyon. De indiaanse chauffeur/gids knalde met de jeep hard door over het woestijn achtige pad, flink stuiteren dus. Bij de canyon aangekomen stonden er al vele jeeps en nog meer toeristen. In de canyon zelf was het echt te druk en plek/tijd (ivm lange sluitertijden) voor foto momentjes was er daardoor niet tenminste wanneer je niet voor de andere toeristen in de weg wilde gaan staan. Uiteraard zaten er bij ons in de groep zeer (a)sociale oosterburen die gewoon hun statief midden in het pad opstelden en daar ff een halve minuut de tijd namen op een foto te schieten terwijl de toeristen achter hen stonden te wachten om er langs te mogen. Wat een asociale gasten, die mijn indruk van canyon helaas wel bedorven hebben. Dit is echt een plek die je gezien moet hebben en waar ik zeker nog eens wil bekijken zonder hordes toeristen en met flink veel tijd. Na de upper canyon zijn we ook nog even bij de lower Antelope canyon wezen kijken, maar onze dollars ruikende indianen wilden hier ook weer bijna 30 dollar pp hebben om ons toe te laten. Dit hebben we dus maar overgeslagen.
Volgende stop was Horsehoe Bend. Dit is een plek waar de Colorado River in een soort hoefijzer vorm door de Canyon stroomt. Mooi en zeker de moeite van het bekijken waard.
Vervolgens zijn we doorgereden om Lake Powell te bekijken. De weg gaat via de Glen Canyon Dam. Helaas waren de meeste viewpoints aan de westelijke kant van Lake Powell betaalde punten (haven, etc) en om nu 7 dollar te dokken voor een uitzichtpunt,tsja.

Overnachting: Courtyard by Mariott hotel
Km's: 307 km's
Weer:

Dag 10: Page - Chinle - Canyon de Chelly NM

De trip van vandaag gaat naar Canyon de Chelly. Deze Canyon is gelegen in het uiterste oosten van Arizona en ligt niet echt aan de route die de meeste toeristen afleggen tijdens hun vakantie in west USA. Uit verschillende reisverhalen op internet en de diverse boeken bleek echter dat Canyon de Chelly de extra miles zeker waar was. Daarvan was niet gelogen. We hebben de South Rim Drive gereden en de overlooks bij de diverse Viewpoints (Tsegi Overlook, Junction Overlook, White House Overlook, Sliding House Overlook, Face Rock Overlook en de mooist: Spider Rock Overlook) zijn tof en in tegenstelling tot de enorme Grand Canyon erg 'overzichtelijk'. De bodem van Canyon met boerderijen en landerijen is goed te zien evenals de overkant. Terwijl dit bij de Grand Canyon niet of nauwelijks het geval was. Na bezoek aan de South Rim zijn we naar ons hotel (Holiday Inn Canyon de Chelly) in Chinle gereden.

Overnachting: Holiday Inn Canyon de Chelly
Km's: 386 km's
Weer:

Dag 11: Chinle - Monument Valley - Goosenecks SP - Valley of the Gods

Deze dag beloofde ook weer een lange rit te worden met een behoorlijk vol programma. Het eerste deel van route, tot Kayenta, hadden we dag daarvoor ook al gereden en bood weinig nieuws. Vanaf Kayenta ging de reis richting noorden met als eerste stop Monument Valley. Dit park staat bekend om de hoge rotsen die in vele westerns en reclames zijn opgedoken. Door het park loopt een scenic drive die je zelf kan rijden of via een jeeptour kan bezichtigen. Uiteraard zijn we zelf gereden over de slechte, washboarded weg met behoorlijk steile heuvels. Monument Valley is erg gaaf en moet je zeker bezichtigen wanneer je West USA aandoet. Persoonlijk was dit voor mij één van de hoogtepunten van de reis.
Na Monument Valley zijn verder richting noorden gereden om Valley of the Gods te bezichtigen. In eerste instantie waren we verkeerd gereden waardoor we eerst Goosenecks State Park hebben bezocht. Net als Horseshoe bend een door de rivier uitgesleten canyon maar dan met vele bochten welke je vanaf de overlook kan bekijken. We vonden het echter niet zo bijzonder.

Na de Goosenecks zijn we Valley of the Gods gaan bezichtigen, via een goed begaanbare gravel/zand weg rijdt je tussen schitterende rotsformaties door. De weg is erg cool om te rijden en je komt over heuveltjes van enkele meters hoog en behoorlijk steil waarbij het maar afwachten is waar de weg aan de andere kant van de heuvel heen gaat en of er verkeer aankomt. De route staat bekend als niet erg toeristisch maar toch zijn we nog een aantal auto's tegengekomen.

Vervolgens zijn we terug gereden naar ons hotel (Holiday Inn Monument Valley) in Kayenta.

Overnachting: Holiday Inn Monument Valley
Km's: 417 km's
Weer:

Dag 12: Kayenta - Canyonlands NP - Moab

Vandaag richting noorden (via de 163) met als eindbestemming Moab. Het eerste stuk richting Mexican Hat is hetzelfde als de weg van gister. Vanaf Bluff gaat het verder noordwaarts op de 191 via Blanding en Monticello. Vervolgens via de 211 (schitterende route) richting Canyonlands National Park. 1e stop in het park is Newspaper Rock, een rots met zeer veel idianen tekeningen. Het gedeelte van Canyonlands waar we ons nu in bevinden is het zogenaamde Needles District. Het grootste gedeelte van de park is helaas voor een 2 wheel drive onbegaanbaar, meer dan de scenic drive en enkele korte hikes zit er dus niet in. Mooie plekjes in dit park zijn Cave Spring, Wooden Shoe en Big Spring Canyon.
Na het 1e bezoek aan Canyonlands rijden we door naar onze overnachtingplaats Moab.

Overnachting: Big Horn Lodge in Moab
Km's: 406 km's
Weer:

Dag 13: Moab - Arches NP - Canyon Lands NP Island in the Sky District - Deadhorse Canyon SP - Moab

Voor vandaag staan er maar liefst 3 verschillende parken op het programma namelijk Arches National Park, Canyonlands: Island in the Sky district en Dead Horse Point State Park. We beginnen deze dag in het park waar ik van te voren het meest naar heb uitgekeken namelijk Arches. Het park met de beroemde rots bogen. We besloten helemaal achter in het park te beginnen om in de koele(re) ochtend enkele trails te lopen. De weg door het park is prachtig om te rijden. De eerste wandeling is naar Landscape Arch, de 'breedste' arch uit het park. Aan hetzelfde pad kom je ook ongeveer langs Tunnel Arch en Pine Tree Arch.
De volgende stop was Sand Dune Arch. Hierna hebben we de hike naar Delicate Arch gedaan (bijna 5 km) Behoorlijk zware tocht bij een graadje of 40 vol in de zon. Het was ff afzien maar het was zeker de moeite waard. Di t is zonder enige twijfel de mooiste Arch van het park. De terugweg begon ik echter last te krijgen van m'n knie en dan is 2,5 kilometer berg af echt te ver.
Na deze inspanning hebben we de Windows section, Garden of Eden, Balanced Rock en Park Avenue bekeken.
Al met al een bijzonder park welke niet mag ontbreken wanneer je west-USA bezoekt.
Door naar het volgende park, net als gisteren is dit Canyonlands NP, nu echter het Island in the Sky district. Totaal ander landschap dan Arches en dat terwijl het vlak bij elkaar ligt. Mooie viewpoints.
De zonsondergang hebben we bekeken in Dead Horse Point State park waar je gaaf uitzicht hebt op de Colorado River.

Overnachting: Big Horn Lodge in Moab
Km's: 264 km's
Weer: zon, 30-35 graden

Dag 14: Moab - Goblin Valley SP - Capitol Reef NP -Torrey

Vanaf vandaag gaat onze tocht weer richting westkust. Via de 191 eerst richting noorden, vervolgens via de 70 naar het westen en vervolgens de 24 richting zuiden. De eerste stop was Goblin Valley State Park, een uniek park met vreemde rotsformaties in een vallei. Erg mooi en de extra miles zeker waard. Vlak hierbij is Little Wildhorse Canyon gelegen, volgens verschillende reisverslagen op internet, erg gaaf. Echter leek het me niet verstandig met de, de dag ervoor opgelopen knieblessure deze hike te gaan doen.
We zijn de 24 maar verder richting Hanksville (zuiden) en vervolgens richting westen gereden naar het volgende National park: Capitol Reef. Hier hebben we de uitzichtpunten langs de 24 bekeken en de Scenic Drive gedaan.
Ons hotel, het Best Western Capitol Reef, bleek net buiten het park te liggen. 's Avonds hebben we nog een poging tot sterren/nachtfotografie gedaan.

Overnachting: Best Western Capitol Reef
Km's: 341 km's
Weer:

Dag 15: Torrey - Bryce Canyon NP - Bryce Canyon

Het volgende National Park is Bryce Canyon. Via de 12 door Dixie National Forest zuidwaarts richting Boulder en daarna oostwaarts richting Escalante, Cannonville en Tropic naar Bryce Canyon National Park. Na de lunch bij de Subway en het inchecken in het hotel dat vlak voor het park ligt zijn we park ingereden. We zijn achterin begonnen aangezien alle viewpoints aan de rechterzijde liggen. Onderweg nog een paar flinke regen bui gehad en het had zelfs gehageld.
De verschillende uitzichtpunten bieden mooie panorama's van Bryce Canyon. Het Bryce Amphitheater is echt schitterend en is goed te zien vanaf Bryce Point, Inspiration Point, Sunset Point en Sunrise Point. 's Avonds geshopt, foto's op dvd laten plaatsen en gegeten in Ruby's Inn. Het was er zeer druk, gelukkig waren we vrij vroeg zodat we niet al te lang op een tafel hoefden te wachten.

Overnachting: Bryce View Lodge in Bryce Canyon
Diner: Ruby's Inn
Km's: 262 km's
Weer: zon, regen, hagel

Dag 16: Bryce Canyon - Zion NP - St George

De trip van vandaag gaat van Bryce Canyon, oostwaarts op de 12, naar het zuiden via de 89, via de 9 westwaarts, door Zion National park via de 15 naar St. George. Na het uitrijden van Bryce Canyon kom je door Dixie National Forest, vervolgens door Red Canyon en dan door naar Zion NP. De route is aangenaam. Bij binnenkomst van Zion NP kom je eerst langs Checkerboard Mesa, een tunnel en een weg met veel haarspeldbochten brengt je vervolgens bij de Zion Canyon Scenic Drive. Deze hebben we gereden en de diverse viewpoints bezocht. Vervolgens door naar St George, ten zuidwesten van Zion NP. In St. George hebben we in nabij ons hotel gelegen outlet-center nog even rondgekeken.

Overnachting: Ramada Inn hotel in St. George
Km's: 198 km's
Weer:

Dag 17: St George - Valley of Fire SP - Hooverdam - Las Vegas

We besloten een toeristische route naar Las Vegas te nemen door het Valley of Fire State Park, via een scenic drive kom je langs enkele mooie rode zandstenen formaties die het park rijk is. Wanneer de zon op rotsen schijnt lijkt het wel vuur, vandaar de naam van het park.

Na het bezoek aan dit park zijn we doorgereden naar Hoover Dam, welke we naar 2 uur file rijden dan eindelijk bereikten. Het onder leiding van president Hoover gebouwde bouwwerk uit 1936 is met zijn 221 meter hoog best indrukwekkend. De bouw zelf verliep niet zo voorspoedig en heeft aan meer dan 100 mensen het leven gekost.

Vervolgens richting Las Vegas naar ons hotel (Palace Station Hotel & Casino) net buiten The Strip. Het hotel waar (uiteraard) ook een casino in zat was een beetje vergane glorie, de kamer was niet echt jaar 2008. En ook het casino waar we direct maar even een kijkje hebben genomen straalde niet echt klasse uit. Het eten in het Italiaanse restaurant was daarentegen erg lekker. Opvallend detail is dat er in het casino gewoon gerookt wordt, terwijl dit (overal) buiten Las Vegas nergens mag.
's Avonds was het dan tijd voor de strip, aangezien we niet wisten hoe groot de afstanden waren zijn we met de auto gegaan. Slecht plan bleek achteraf, het verkeer en dan voornamelijk de taxi's is/zijn erg hectisch. Door de massa mensen op straat die altijd voorrang hebben is het ook nog eens lastig af te slaan om een parkeerplaats te zoeken. Uiteindelijk bleek het parkeren zelf geen probleem en is dit aan The Strip nog gratis ook.

Het is avond, tijd om ons tussen alle andere rokende, drinkende en lallende toeristen te mengen. Erg tegenstrijdig, USA is streng met drank op straat en hier lijkt het wel Lloret de Mar met al de cocktails en bier drinkende mensen waarbij de één nog meer dronken is dan de ander. Een wandeling over The Strip is wel gaaf, de casino's zijn stuk voor stuk unieke bouwprojecten (New York - New York met een nagebouwde New York skyline en rollercoaster, Excalibur met z'n sprookjeskasteel, The Venetian met z'n gondelvaart, Ceasers Palace als een romeinse tempel ) met de neonverlichting en dure shows doen ze stuk voor stuk hun best om publiek te trekken. De fonteinshow bij het Bellagio is cool om te zien. Al met al blijft het toch één grote poppenkast, maar wel één voor grote mensen.

Overnachting: Palace Station Hotel & Casino in Las Vegas
Diner: italiaans in het Palace Station Hotel & Casino in Las Vegas
Km's: 420 km's
Weer:

Dag 18: Las Vegas

Ook deze dag brengen we door in Las Vegas. na een ontbijt bij de Subways in ons hotel en ons te verbazen dat er om 9 uur 's ochtends al (of nog) zoveel mensen achter de slot machines met peuk en drank binnen handbereik hun geld erdoor draaien.
De eerste stop op de planning was het Las Vegas Premium Outlet Center, een erg mooi aangelegd shopping center met ruim 150 winkels. Kortom keus genoeg om aankopen te doen.

Na te hebben geshopt was het tijd voor een voor mij volgende hoogtepunt. We hadden op het vliegveld van Chicago bij het roken van een sigaret de tip gekregen om tijdens verblijf in Las Vegas één ding zeker te doen, namelijk schieten op een schietbaan. Na de info te hebben opgezocht op internet bleek zelfs dat Discount Firearms Inc op nog geen 5 minuten rijden van ons hotel bleek te liggen. De hal bevind zich pal achter de The Strip en bestaat naast een winkel, waar tal van geweren opgesteld staan achter de balie en alle soorten en maten pistolen en revolvers die in de vitrines liggen, ook uit een schietbaan. Na ons de te hebben gemeld en de nodige formulieren te hebben ingevuld mochten we wapen kiezen. De keus was groot, pistolen en revolvers van 9 tot 45 mm, diverse machine geweren en mitrailleurs. We kozen de 9mm, kregen kogels en een poster met schietschijf en oog- en oor-bescherming mee. In de hal kregen we nog even kort uitleg en toen kon het feest beginnen. Het schieten zelf valt behoorlijk tegen maar de kick die het gaf is echt giga en geeft een behoorlijk adrenaline stoot.

Na deze toffe ervaring zijn we wezen eten in ons hotel en vervolgens naar oud Las Vegas gereden om Freemont Street te bekijken. Deze straat is geheel overdekt met miljoenen lampjes waar enkele malen per avond een lichtshow wordt gegeven. Dit is zekr tof om te zien. Hierna zijn we doorgereden naar The Strip en zijn we het casino Ceasers Palace binnen gegaan. De in Romeinse stijl aangelegde winkelstraat met veel marmer, fonteinen, goud en dure winkels is het bezoeken zeker waard. Het casino zelf is echter net als alle anderen, veel slotmachines en speeltafels. Na enkele dollars te hebben vergokt zijn we terug gegaan naar ons hotel

Overnachting: Palace Station Hotel & Casino in Las Vegas
Diner: Palace Station Hotel & Casino in Las Vegas
Km's: +/- 20 km's
Weer: heet zonnig, 35 graden

Dag 19: Las Vegas - Red Rock Canyon - Death Valley NP - Furnace Creek

Vandaag de trip naar Death Valley National Park. Voordat we naar Death Valley reden hebben we eerst Red Rock Canyon scenic drive gereden, via de 159 richting westen. Vervolgens de 160 en 178. De route is behoorlijk saai en eenzaam. Na een laatste benzinestop (je betaald hier de hoofdprijs voor een gallon) vlak voor Death Valley reden we via de Jubilee Pass Death Valley binnen.

Death Valley is 7800 km2 groot en ligt in het noordelijke gedeelte van de Mojave woestijn in het oosten van Californie. Met een gemiddelde jaartemperatuur van 25 graden lijkt het mee te vallen maar de temperatuur kan op sommige dagen oplopen tot boven de 40 graden en daarmee is Death Valley één van de warmste plekken op aarde. In 1913 is er zelfs al eens een temperatuur van 57 graden boven gemeten. Een absoluut record.

Via de Badwater Road (78) gaat de weg nu richting noorden. Badwater is het eerste punt. Deze desolate plek is met -86 meter het laagste punt in de USA en het op één na laagste punt op het westelijk halfrond. Het is één grote (zout) vlakte met nog een klein beetje water.

De volgende stop was Devils Golfcourse, een zoutpan met grillig gevormde zoutrotsjes. Zo grillig dat alleen de duivel hier zou kunnen golfen. Daarna hebben we de Artist Drive gereden langs Artist Palet. Rotsen in allerlei kleuren, erg mooi. Zabreskies Point is het volgende schitterende punt. Na Dantes View en 20 Mule Canyon zijn we naar ons overnachtingadres, Furnace Creek Ranch gereden. Na een frisse duik in het zwembad, een lekkere maaltijd en enkele biertjes in de kroeg zat ook deze dag er weer op.

Overnachting: Furnace Creek hotel opgegaan in het luxuese The Oasis
Km's: 349 km's
Weer:

Dag 20: Furnace Creek - Death Valley NP - Mono Lake - Bodie - Mammoth Lakes

Voor vandaag stond er weer een lang trip op het programma. Via de 178 ging het richting noorden waar we de zandduinen bij Stove Wells nog even hebben beklommen. De noordelijke uitgang van Death Valley was een behoorlijke klim, maar onze moderne auto had er geen moeite mee en de airco kon (gelukkig) aanblijven. Via de 190 ging het richting westen en vervolgens via de 136 en 395 naar het noorden naar onze overnachting plaats Mammoth Lakes. Een mooie afwisselende route. In Mammoth Lakes was het even zoeken naar ons hotel, dit bleek een wintersport hotel te zijn op een schitterende locatie. Na te hebben ingecheckt zijn we via de 395 verder doorgereden richting noorden naar Mono Lake.

Langs dit 183 km2 grote zoutmeer (2 x zo zout als de zee) staan schitterende creaties van grillig gevormde zoutrotsen, erg gaaf om te zien en een walhalla voor fotografen. Alleen de zwermen kleine vliegjes waren om gek van te worden.

Onze trip ging verder noordwaarts naar Ghost town Bodie. Bodie ontstond als een mijnkamp in 1859. Rond 1876 werd er veel goud gevonden wat leid tot ene enorme groei van het stadje tot 5000-7000 inwoners en en zo'n 2000 gebouwen in 1880. Daarna trad het verval in. In 1963 werd het een State Historic Park. Dit oude mijnwerkersdorp is tof om te bezoeken. Er wonen zelfs weer mensen nu die de boel opknappen en onderhouden.

Hierna terug naar Mammoth Lakes naar ons hotel voor een (na lang wachten) maaltijd.

Overnachting: Rodaway Inn hotel in Mammoth Lakes
Diner: Rodaway Inn hotel in Mammoth Lakes
Km's: 562 km's
Weer:

Dag 21: Mammoth Lakes - Yosemite NP - Mariposa

Vandaag staat het laatste National Park op het programma, namelijk Yosemite NP. Het eerste gedeelte van de trip (395 noordelijk) hadden we gister ook gereden. vervolgens via de Tioga Pass Road (120) richting westen, deze route is echt schitterend en gaat dwars door Yosemite NP.

Yosemite National Park ligt in het oosten van Californie op de westelijke flanken van de centrale Sierra Nevada. Het park is 30027 km2 groot. Het is opgericht in 1890 en hiermee één van de oudste national parks van de USA. Jaarlijkse wordt het park bezocht door meer dan 4 miljoen toeristen. <<Kaart>>

Na enkele stops bij onder andere de Tuocumne River, Lembert Dome, Tenaya Lake en Olmsted Point ging de trip naar Yosemite Village van waaruit we lopend en met de bus de Village, Lower Falls (stonden droog) en El Captain hebben bekeken. Echter was men ook hier hard met de wegen aan het werk waardoor we niet alle mooie plekken konden bereiken. Helaas was het al laat zodat we de geplande hike naar Glacier Point niet konden doen. Achteraf gezien bleek dit zo'n beetje de enige keer dat mijn planning te krap is geweest en we 1 of 2 dagen extra voor dit gebied uit hadden moeten trekken.

We wilden we de Grizzly Giant (reuze boom) in Mariposa Grove nog graag bekijken. De Mariposa Grove is een bos van zeldzame mammoetbomen of reuzensequoia's, in het uiterste zuiden van Yosemite National Park, in de Amerikaanse staat Californië. Het is de grootste verzameling reuzensequoia's in het park. Twee van de bomen in de Mariposa Grove, de Washington Tree en de Grizzly Giant, behoren tot de 30 grootste reuzensequoia's ter wereld. 1900-2400 jaar oud en 64 meter hoog heeft een doorsnede van 7,8 meter en een omtrek van bijna 30 meter.Er zijn echter nog 24 grotere bomen dan de Grizzly Giant. <<Lijst met grootste mamoetbomen >>

Het begon al donker te worden dus was het haasten geblazen. De hike naar de boom was ook nog eens langer dan verwacht en met een pijnlijke knie konden we het net halen voor het donker werd. Damn wat deze boom een een indrukwekkend gezicht.

Vervolgens was het in het donker door het heuvelachtige landschap naar Mariposa Navigeren. Gelukkig was het hotel makkelijk te vinden.

Overnachting: Best Western Yosemite in Mariposa
Km's: 304 km's
Weer: droog, zon

Dag 22: Mariposa - San Francisco

Vandaag de korte trip naar San Francisco. Hoe dichter we bij San Francisco centrum kwamen de hectischer het werd. Ons aller Google maps bracht ons echter nog tamelijk eenvoudig via de vele eenrichtingswegen naar ons hotel net buiten het centrum. Helaas konden we nog niet inchecken. Parkeren was echter geen probleem. We hadden eerder die week al gehoord dat SF geen stad was om relaxed auto te rijden vanwege de hectiek, weinige parkeerplaatsen, eenrichtingswegen en de heuvels.

San Francico is opricht door spaanse kolonisten in 1776, ligt in Noord Californie en telt zo'n 805000 inwoners en heeft een hele relaxte, europees achtige vibe .

Daarom hebben we de middag een echte toeristische sightseeing tour gedaan per bus. We waren net op tijd om mee te kunnen en werden netjes bij het hotel opgepikt, vanaf Fishermans Wharf zijn we vervolgens de hele stad door gecruised en hebben we alle mooie plekken gezien (Fisherman's Wharf, Victorian Homes, Palace of Fine Arts, North Beach, Twin Peaks, Golden Gate Bridge en nog veel meer).
's Avonds hebben we gegeten in het beroemde restaurant St John's waar al vele beroemdheden een vorkje hebben geprikt. Gaaf restaurant en lekker eten.

Overnachting: Holiday Inn Civic Center in San Francisco
Diner: St. John's
Km's: 268 km's
Weer:

Dag 23: San Francisco Sightseeing

Met een taxi zijn we deze ochtend naar Pier 39 gebracht voor onze Alcatraz Trip. De boottocht van enkele minuten biedt een mooi zicht op de skyline van SF.
Alcatraz
is een eiland in de Baai van San Franciso en heeft de naam te danken aan een spanjaard die in 1775 het eiland ontdekte. Alactraz betekent in het Jan van Genten. Het eiland was eerst een militair fort, daarna een militaire gevangenis en van 1934 tot 1963 was het een zwaar beveiligde gevangenis. 1576 Gevangen hebben er gezeten waarvan Al Capone de bekendste was.
Over 's werelds meest legendarische gevangenis zijn talloze films gemaakt.

De trip is tof, via een headset volg je een gesproken rondleiding met meerdere stemacteurs. De audiotour was zelfs in het Nederlands te volgen. In je eigen tempo cruise je zo door het complex en krijg je bij alle plekjes een verhaaltje en uitleg. Erg gaaf gedaan.

Na Alcatraz hebben we het zeer toeristische gedeelte rond Pier 39 (zeehonden) en Fisherman's Wharf uitgebreid bekeken. Lekker geluncht bij Boudin Bakery and Cafe. Op Pier 39 zit ook een shop met allemaal collectors items zoals filmattributen, albums en posters met handtekeningen van beroemdheden. Gaaf om daar rond te kijken. Van hieruit zijn we via China town richting shopping district gelopen. Dit was een behoorlijke wandeling door het hoogte verschil. Na bezoekjes aan de vele winkels zijn we terug gelopen naar ons hotel.

Overnachting: Holiday Inn Civic Center in San Francisco
Km's: 0 km
Weer:

Dag 24/25: San Francisco - Chicago - Amsterdam - Apeldoorn - Baak

Op tijd opstaan, ontbijten en richting vliegveld om de auto in te leveren. Helaas de kleine lettertjes niet goed gelezen zodat we een behoorlijke naheffing kregen voor het niet met volle tank afleveren van de auto (in Canada vorig jaar moest de tank juist zo leeg mogelijk). Toen met de metro naar de vertrekhal, echt enorm druk daar van de weinig incheck ballies van United Airlines, velen voor ons misten hun vlucht door laksheid van United personeel. Gelukkig waren we op tijd vertrokken en hadden we tijd genoeg om onze vlucht naar Chicago te halen. In Chicago was het weer enorm haasten (geen tijd voor een peuk). Vlucht naar Amsterdam verliep prima en ook de verdere reis naar het verre oosten van Nederland ging zonder problemen zodat we moe, maar zeker voldaan weer terug waren in onze hometown.

Overnachting: thuis

Schotland

Reisverslag:
Dag 1: Baak - Apeldoorn - Amsterdam - Edinburgh
Op 11 augustus begon onze reis. Onze taxi heeft ons vanuit de mooie Achterhoek naar Apeldoorn gebracht vanwaar we de trein naar Schiphol namen. De treinreis verliep voorspoedig tot men ergens midden in een weiland ineens stil ging staan en men via de intercom aangaf dat er problemen waren met een overgang en het onbekend was hoe lang het ging duren. Lekker dan, want de planning was vrij strak en te lange vertraging zou betekenen dat we te laat in konden checken en hierdoor misschien wel de vlucht gingen missen. Gelukkig bleef het een vertraging van een half uur en waren we nog ruim op tijd op Schiphol. Het inchecken ging vrij vlot en de koffers waren niet te zwaar zodat we niet hoefden bij te betalen.
De vlucht zelf ging ook prima (1,5 uur) al moet ik er niet aan denken om langer dan 2 uur in zo'n veredelde bus te zitten.Ook op Edinburgh Airport ging het zeer vlot en we waren al snel bij de Autoverhuur. Nadat ons weer een verzekering was aangesmeerd begon de eerste beproeving. Het links rijden was ff wennen en ook de navigatie stond niet goed ingesteld. Na een proefrondje konden we uiteindelijk op weg naar Joppa Turrets Guest House in het noord oosten van Edinburgh.Het bleek echt een schitterende locatie direct aan de boulevard met uitzicht op zee. De eigenaren waren echt superaardig we hebben hier 3 nachten gelogeeerd. 's avonds hebben we in Leith in een pub lekker gegeten.

Dag 2: The Scottish Borders (zon/regen, 20 graden, 275 kilometer)

Deze dag bezochten we naar The Borders region in zuid Schotland. Na een heerlijk ontbijt (voor mij toast en gebakken ei, voor Martijn ei, toast, worst, spek) kon de eerste echte dag beginnen. De eerste stop op onze trip was de Roselyn Chappel in Roslin. Helaas werd er een overkapping gerealiseerd om de kapel te beschermen, waardoor het hele gebouw in de steigers stond. Roselyn Chappel werd vroeger slechts door een handvol mensen bezocht maar na het boek en film van de Da Vinci Code waar the chappel in voorkwam schoten de bezoekersaantallen dan ook omhoog. Na een mooie tocht door the borders kwamen we aan bij het Traquiar House, het oudste nog bewoonde 'kasteel' in Schotland. We hebben hier vol goede moed het kasteel bekeken. Het kon ons beiden echter weinig boeien.
De volgende stop was Melrose Abbey, de ruines van een abdij in Melrose. Ook hier zouden we weer entree moeten betalen (voor de 3e keer die dag). We vonden dit echter niet de moeite waard en hebben dus alleen de buitenzijde bekeken vanaf een afstand. We zijn door een zeer mooie omgeving doorgereden naar het erg mooie Leaderfoot Viaduct en vervolgens naar Scotts View. Daarna ging de reis naar Jedburgh Abbey en Kelso Abbey. Ook hier hebben we even snel rondgekeken. Daarna zijn we doorgereden naar St. Abbs met z'n erg gave kliffen aan de oost kust van Schotland. Onderweg kwamen we het bord Welcome in Scotland tegen, hmm waren we in Engeland dan?
St. Abbs was mooi maar het was erg regenachtig zodat we niet langer zijn gebleven. Wel een plekje om bij een eventuele volgende trip uitgebreider te bezoeken.
We zijn vervolgens weer naar ons B&B gereden en hebben weer lekker gegeten en een biertje gedronken in de pub. Overnachting in Joppa Turrets Guest House

Dag 3: Sightseeing Edinburgh (zonnig, 21 graden, 0 kilometer)

Deze dag hebben we besteed aan sightseeing Edinburgh. met de bus zijn we naar het centrum van Edinburgh gereden. Eerst even een kijkje bij de VVV genomen om te kijken of nog een Homecoming pass (entree pas voor de kastelen, etc.) konden scoren. Na te lang in de rij te hebben gestaan bleek van niet. Damn, bijna een uur tijd verloren met als resultaat niets. We besloten naar Carlton Hill te lopen om vandaar de stad te kunnen overzien. Carlton Hill is een schitterende plek met uizicht over de hele stad en op de heuvel staan enkele monumenten zoals Nelson Monument, National Monument en City Observatory. De volgende stop was The Palace of Holyroodhouse en New Scottish Parliament. Hier was het erg druk met toeristen en we besloten dat het niet de moeite waard was hier verder te kijken. We zijn vervolgens The Royal Mile afgelopen richting Edinburgh Castle. Een erg mooie, gezellige en toeristische straat. Ook hier werd het steeds drukker en waren er tal van optredens van straatartiesten ten tijde van The Fringe, het wereldberoemde festival dat jaarlijks in Edinburgh wordt gehouden.
Op de weg te westen van Edinburgh Castle werd deze dag een soort stratenrace gehouden waarbij Schotse autocoureurs hun kunsten vertoonden. Dit ging best hard en was tof om te zien. We hebben vervolgens rond Edinburgh Castle gelopen en zijn daar vervolgens naar binnen gegaan. Edinburgh Castle moet je zeker bezoeken. Neem wel de audio tour en je wordt rondgeleid en krijgt de nodige info. Ons leek de audio tour niet nodig met als gevolg dat we behoorlijk aan het rondzwerven kwamen en weinig extra info kregen.
Na Edinburgh Castle hebben we een hapje gegeten bij de Pizza Hut en zijn vervolgens met de bus terug gereden naar onze B&B in Leith waar we 's avonds nog even hebben gerelaxed op het strand. Overnachting in Joppa Turrets Guest House

Dag 4: Edinburgh - Perth (regen, 15 graden, 150 mile)

Na een, wederom heerlijk, onbijt, inclusief Haggis was het tijd om afscheid te nemen van Ann en Phill. Vandaag staat de rit naar Perth op het programma. We hebben eerst de gigantische Forth Railbridge bekeken en zijn vervolgens de Firth of Foth baai overgestoken naar Dumferline. In Dumferline hebben de de plaatselijke Abbey bekeken. Hierna ging onze route langs de kust richting oosten. Deze streek wordt the East Neuk genoemd en hier zijn vele mooie vissersplaatsjes te vinden. Helaas hadden we typisch Schots weer en hebben we weinig gezien. Via Elvie, St Monans, Pittenweeen, Anstruther en Crail kwamen we in St. Andrews. St. Andrews is de Bakermat van de golf. In St. Andrews hebben we de ruïne van de plaatselijke Abbey bekeken en heerlijk geluncht. De route ging verder richting noorden naar Dundee en Glamis Castle. Via Scone Palace zijn we Ons B&B in Perth gereden. Perth is een mooie stad met een gezellig centrum. We hebben gegeten bij een Italiaans restaurant.
Overnachting in het Dunnalan Guest House

Dag 5: Perth - Aberdeen (regen, zon, 16 graden, 109 mile)

Vandaag gingen we in Aberdeen de voetbalwedstrijd tussen Aberden en Celtic bekijken. De wedstrijd was in het begin van de middag dus dat betekende vroeg opstaan en snel richting Aberdeen. Via Glenshee en de schitterende Royal Deeside route die paralel aan de river Dee loopt ginde route oostwaards richting Aberdeen. We wilden Balmoral Castle bekijken maar deze was gesloten voor publiek omdat de royal family daar op dat moment zat. Snel doorgereden richting Aberdeen en de bagage gedropt bij het B&B. Vervolgens geprobeerd een taxe te krijgen richting stadion. Dit was echt een drama. We hebben het echt behoorlijk lang geprobeerd maar er was geen taxi die stopte. We besloten met de bus naar het stadion te gaan. Daar aangekomen was het al bijna rust zodat we alleen de 2e helft hebben gekeken. Aberdeen was dramarisch slecht en verloor met 4-1 van Celtic. Sfeer was behalve in het Celtic vak ver te zoeken. Het was iig wel leuk om mee te maken. Na de wedstrijd zijn met de bus en vervolgens lopens omdat het in de volle bus erg warm werd Union Street in Abereen centrum gaan bekijken. Ook zijn nog even in de haven geweest. 's avond hebben we in een prima restaurant heerlijk gegeten. Het was zaterdag avond, wat in Schotland betekend om zo snel mogleijk dronken te worden en dat was te merken, wat een zatte gasten overal.
Overnachting in Ellenville Guest House

Dag 6: Aberdeen - Aviemore (bewolkt/zon, 20 graden, 140 mile)

De route ging vandaag richting westen naar de Cairngorms in de Highlands. Ook dit was wederom een mooi route met onderweg stops bij Castle Frasier, Kildrummy Castle en Glenbuchat Castle. Na de bagage te hebben achtergelaten bij ons B&B zijn we naar de berg Cairn Gorm gereden (1245 meter hoog), helaas waren we laat en was het mistig zodat een rit met de kabel verder omhoog geen zin had. Het uitzicht was wel mooi. Op de teruweg hebben we nog even gerelaxed bij Loch Morlich.
Overnachting in Carn Mhor

Dag 7: Aviemore - Inverness (zon/bewolkt/regen, 14 graden, 128 mile)

We zijn eerst richting noorden gereden via Cawdor Castle en Kilravock Castle naar de Culloden Battlefields, hier zijn in 1746 enkele duizenden schotten afgeslagt door het engelse leger. Eerlijk gezegd valt er niet zoveel te zien. De trip ging verder met een rondje Loch Ness. Aan de oostzijde hebben we de Foyer Falls bekeken en hebben vervolgens in het toeristische Fort Augustus geluncht. Via de westelijke oever zijn we naar Urqhart Castle gereden. Deze ruine is erg mooi, helaas is het er echter ook erg druk. De trip ging verder westwaards door Glen Affric en vervolgens naar het Inverness. Hier hebben Inverness Castle bekeken en gefotografeerd.Overnachting in het Ardentorrie

Dag 8: Inverness - Ullapool (regen/bewolkt, 14 graden, 221 mile)

Via The Black Isle zijn we gereden naar Struie Viewpoint. Vervolgens noordoostelijk naar Dunrobin Castle. Hierna zijn we westwaarts gereden via Ardveck Castle naar Lochinver. Daarna volgde de erg mooie route naar Stoer Lighthouse. De omgeving hier is schitterend en voor mij één van de hoogtepunten van deze reis. Vervolgens weer richting zuiden naar Ullapool. Ons B&B blijkt nog een stuk zuidelijker te liggen. Braemore Square B&B is werkelijk een pareltje en de eigenaar en zijn vrouw zijn super aardig. De eigenaar is een die hard Liverpool supporter die elke thuiswedstrijd per auto naar Liverpool rijdt (450 mile heen en 450 mile treug), dat is wat je noemt een echte fan! In Ullapool hebben we gegeten en vervolgens in ons B&B onder het genot van een biertje nog even voetbal gekeken op tv.Overnachting in het Braemore Square Country House

Dag 9: Ullapool - Isle of Skye (regen/bewolkt/mist, 14 graden, 238 mile)

De langste rit van deze vakantie stond voor vandaag op het programma. De route loopt door de Wester Ross regio. Via de zuidoever van Little Loch Broom hebben we de A832 gevolgd. De route loopt verder langs de kust, Loch Ewe, Loch Gairloch en Loch Maree. Daarna hebben we de A896 langs Upper Loch Torridon en Loch Shieldaig gevolgd tot de afslag richting Apllecross. Dit veredelde zandpad is erg gaaf om te rijden. In het afgelegen Applecross hebben we de haven en palmbomen bekeken en heerlijk geluncht waarna we via de befaamde Cattle Road weer richting oosten en bewoonde wereld zijn gereden. De route schijnt erg mooi te zijn maar door heel veel regen en zeer dichte mist, met soms maar een zicht van 10 meter was er weinig van te zien. Bij Loch Duich hebben we (Schotlands meest gefotografeerde kasteel) Eilean Donan Castle en Carr Brae Viewpoint bekeken. Daarna ging de trip verde naar Plockton en Vervolgens zijn we via de brug bij Kyle Of Lochalsh The Isle Of Sky opgereden. Ons B&B stond in Eyre, na de bagage daar te hebben gedropped hebben we in Portree heerlijk gegeten bij Marmalade.Onze overnachting was in het Cruinn Bheinn

Dag 10: Sightseeing Isle of Skye (regen/bewolkt/droog, 11 graden, 218 mile)

Vandaag hebben we Isle of Sky rondgereden. We zijn eerst naar het westen gereden en via Galtrigill kwamen we bij het meest westelijk punt van Isle of Sky: Neist Point. De gelijknamige vuurtoren (hotel) is schitterend gelegen en via een behoorlijke klim bereikbaar. Door richting zuid-oosten, via Struan en Loch Slapin vervolgens naar Elgol. Onderweg viel er nog een koe vanuit een heuvel met struiken voor onze auto, maar gelukkig kon Martijn deze netjes ontwijken. Vanuit Elgol heb je een mooi uitzicht op de Black Cullins mits het niet mistig en bewolkt is. Helaas hadden wij hier last van dus er viel weinig te zien. In het cafe hebben we ff wat gedronken en gegeten om vervolgens via de eenrichtingsweg weer terug te rijden naar de bewoonde wereld. Via de A87 en A8555 ging het vervolgnes naar het noordelijke gedeelte van het eiland. Het noordelijke gedeelte is erg mooi met punten als Old Man of Stor, Kiltrock, The Quinraigs en Duntulm Castle. 's avonds hebben we wederom gegeten bij Marmalade in Portree.Onze overnachting was in het Cruinn Bheinn

Dag 11: Isle of Skye - Fort William (zon/bewolkt, 13 graden, 167 mile)

Deze dag verlaten we het mooie Isle of Skye via de veerboot vanuit Armadale, we hadden niet gereserveerd dus moesten we daar onder het genot van een koffie en broodje een uurtje wachten. De overtocht naar Mallaig zelf duurt niet lang en iets meer dan een half uur later zetten we voet op vaste wal, voor zover dat kan op een eiland?!
De weg van Mallaig richting Fort William (A830) wordt ook wel Road to the Isles genoemd en is ook erg mooi om te rijden. De volgende stop op de route was Camusdarach Beach (de witte stranden bij Morar). Volgens de lengende zou er een 12 meter lang monster leven (wat hebben de Schotten toch met monsters). Je raadt het al, wij hebben hem niet gezien ;)
Glenfinnan Monument met z'n 20 meter hoge monument voor Bonnie Prince Charlie was de volgende bezienswaardigheid. Er was echter weinig bijzonders aan en om dichterbij te kijken moest er weer eens entree betaald worden dus zijn we verder gegaan. Glenfinnan is wereldberoemd om zijn Bridge, de befaamde treinbrug uit de Harry Potter films en onderdeel van het stoomtreintraject van the Jacobite steam trian van Fort William naar Mallaig. De brug is schitterend gelegen tussen de groene heuvels.
We zijn de weg verder gevolgd richting Fort William en vervolgens A82 in noor oostelijke richting naar Spean Bridge waar het Commando Memorial monument met als achtergrond de Ben Nevis Range. De Ben Nevis is de hoogste berg van Groot Brittanie.
Vervolgens zijn we teruggereden naar Fort William en via de A82 verder naar het zuid westen langs Loch Eil voor een ommetje Loch Leven. Loch Leven ligt bijzonder mooi tussen de groene heuvels. Na het rondje Loch Leven zijn we terug gereden naar ons B&B in Corpach. Onze overnachting was in het Neuk Guest House

Dag 12: Fort William - Oban (bewolkt, 12 gaden, 138 mile)

Na eerst even Loch Eil te hebben bekeken vanuit Carpoch, het plaatsje naast Fort William zijn we richting het mooie Glen Coe gebied gereden via de A82. We hebben een side trip gemaakt langs Buachaille Etive Mor naar Loch Etive en Little Loch Etive gereden. Het landschap hier was ook weer schitterend en er waren nauwelijks andere toeristen. Na deze onverwachte sidetrip zijn via de dezelfde weg teruggereden naar de A82. Via de A82 zijn we naar het westen gereden en vervolgens de A828 lang de kust naar het zuiden. Onderweg zijn we nog even gestopt voor een fotomomentje bij The Three Sisters. Helaas hadden we de zon pal tegen waardoor de 3 bergtoppen niet goed vast te leggen waren.
De volgende stop deze dag was het eiland Seil. Seil ligt zuidelijk van Oban, onze overnachtingsplaats van deze dag. Dit eiland is via de Bridge to Seil verbonden met het vaste land. Op Seil hebben we Easedale bezocht na daar te hebben rondgekeken hebben we nog enkele potjes midgetgolf gespeeld. Vervolgens zijn we terug gereden naar Oban waar we McGaigs Tower een schotse variant op het colosseum hebben bezocht. Het was lastig te vinden ivm slechte aanwijzingen en de vele eenrichtingswegen. Het bouwwerk bleek ook niet echt de moeite waard en een bezopen schotse puber met nog anderhalve tand maakte het er ook niet gezelliger op. Later deze dag hebben we nog even in het centrum van Oban rondgekeken en gegeten bij het Candolion Hotel. Overnachting in Kathmore Guest House

Dag 13: Oban - Callander (regen, 16 graden, 155 mile)

De trip van deze dag bracht ons naar de Trossachs, een bossen en meren gebied in midden Schotland. Via de A85 zijn we oostwaarts gereden, vervolgens via de A819 naar het zuiden en de A83 richting oosten. De route voerde langs Kilchurn Castle en Inneveray Castle naar Loch Lomond. Vervolgens hebben we de A82 langs het meer richting zuiden gevolgd en daarna de A811 naar het noordoosten. We wilden Loch Lomond bekijken vanaf Conic Hill ten oosten van Loch Lomond maar verder dan Milarrochy zijn we niet gekomen. Door Queen Elizabeth Forest Park reden we vervolgens naar Loch Katrine waar we in het Thea house een bakje pleur hebben gedronken. Daarna via Loch Chon, Loch Ard en Alberfoyle Soccerclub naar Callander, onze overnachtingplaats voor de 2 volgende dagen.Overnachting in Linley Guest House

Dag 14: Sightseeing Trossachs (droog, 15 graden, 171 mile)

Vanuit Callander zijn hebben we deze dag de omgeving verkend. The Falls of Leny was onze eerste stop op de route die ons in eerste instantie via de A84 richting noordwesten leidde. De oevers bij de waterval waren echter zo dicht begroeid dat er weinig te zien viel. Via Loch Lubnaig zijn we verder noordwaarts gereden naar Th Falls of Dochart. Deze waterval of beter gezegd stroomversnelling is mooi gelegen nabij het dorp Killin en was zeker een fotomomentje waard. Via de A827 die langs de noordzijde van Loch Tay loopt, zijn we naar Kenmore gereden voor enkel foto's van Loch Tay. Vervolgens via de B846 naar Loch Rannoch en daarna oostwaarts naar Loch Tummel wara je bij Queens View een erg tof uitzicht hebt over Loch Tummel. Hier hebben geluncht tussen de behoorlijk tamme vogels. Via de fishtraps bij Pitlochry zijn we terug gereden naar Callander waar we hebben gegeten bij het plaatselijke Italiaanse restaurant.Overnachting in het Linley Guest House

Dag 15: Callander - Glasgow (bewolkt, 13 graden, 91 mile)

Vanuit Callander zijn we via de A84 richting zuidoosten gereden om via Doune Castle in Stirling uit te komen. Stirling Castle hebben we niet bezocht aangezien we behoorlijk 'kasteel-moe', na enkele foto's aan de buitenzijde zijn doorgereden naar het Wallace Monument een toren genoemde naar William Wallace (die van Braveheart), een symbool van de Schotse vrijheid. Grappig genoeg kwamen we hier nog mensen uit Toldijk tegen. Ook deze toren hebben we alleen van een afstand bekeken. De volgens stop op onze trip van deze dag was The Falkirk Wheel nabij de plaats Falkirk. Deze vreemde constructie is een draaiende scheepslift waarmee boten vanuit het ene kanaal in het ander kunnen worden gezet met een hoogteverschil dan 35 meter. De enige boten die wij er hebben gezien waren rondvaartboten dus of de scheepslift van bij 85 miljoen pond echt nuttig wordt gebruikt is maar de vraag. Vanuit Falkirk zijn we naar Glasgow gereden. Hier hebben de op Celtic Park een rondleiding gevolgd door het mooie stadion van de mooiste club van Schotland. Van kleedkamer tot skybox, van dug-out tot prijzenkast, we hebben alle gezien. Erg gaaf voor voetbal fans als ons. Op weg naar ons guesthouse hebben Hampden Park, het nationale stadion nog even aangedaan. het was ff zoeken en uiteindelijk weinig bijzonders. 's avonds hebben we gegeten bij de Italiaan.Overnachting in Amadeus Guesthouse

Dag 16: Sightseeing Glasgow (regen, 15 graden, 0 mile)

Het weer was behoorlijk slecht deze dag en droog ging niet echt meer worden. Toch wilden we uiteraard Glasgow bezichtigen. Vlakbij het guesthouse was een metrostation waar we na een dagkaart te hebben gekocht de metrorichting centrum hebben genomen. In het centrum aangekomen hebben we eerst uitgebreid door de verschillende winkelstraten gelopen. George Square hebben we nog even meegepikt en hebben toen de metro gepakt naar de zuid zijde van River Clyde waar we hebben rondgelopen en foto's hebben gemaakt van Bell's Bridge, The Finnieston Crane, het op het operagebouw in Melbourne lijkende Clyde Auditorium, het Glasgow Science Centre en het Imax Cinema. Van daaruit zijn we verder gewandeld naar het Imbrox Stadium de thuishaven van de Glasgow Rangers. Echt bijzonder is dit stadion echter niet. Met de metro zijn we vervolgens weer richting guesthouse gereden. Deze laatste avond hebben we wederom gegeten bij de Italiaan vlakbij ons guesthouse.Overnachting in het Amadeus Guesthouse

Dag 17: Glasgow - Edinburgh -Amsterdam - Baak (bewolkt/droog, 16 graden, 41 mile)
Weinig bijzonders deze dag. Op tijd opstaan, tas inpakken, schots ontbijtje en toen richting Edinburgh airport van waaruit we terugvlogen naar Amsterdam om vervolgens met trein en auto weer naar Baak af te reizen.

Facts
Totaal gereden 2200 mile = 3540 kilometer, vakantienummers: Black Eyed Peas en Muse