JAPAN

JAPAN - september 2010

Op deze pagina het reisverslag van de trip die Martijn en ik in september 2010 hebben gemaakt naar Japan (de cursieve tekst zijn links waarachter meer info te vinden is). Alle kaartjes zijn ook ook clickable om een grotere uitvoering te bekijken.

Voorbereiding:
Vakantie 2010 wat zou het gaan worden: Australie, Argentinie, Nieuw-Zeeland, IJsland of misschien toch Zuid-Afrika. Eind december 2009 kwam Martijn na een gezamenlijk avondje neuzen in reisboeken met het idee naar Japan te gaan. Toegegeven, niet het eerste land dat bij me op zou komen maar het idee stond me wel aan. Na enige research in de aangevraagde reisgidsen en op internet besloten we dat Tozai travel de beste papieren had. Met de lijst van uitgezochte must see places en de tips van Tozai hebben we daar een mooie individuele rondreis geboekt.
De maanden erna hebben we de route nog wat verfijnd en uiteindelijk is er een mooie dagindeling uit komen rollen. Aangezien autorijden en Japan geen goede combinatie is en het openbaar vervoer in Japan tot het beste ter wereld behoord hebben we gekozen voor een individuele reis o.b.v. openbaar vervoer.

De Photogallery met de grote afbeeldingen van de roadtrip vindt u hier.

De route:

Hieronder vindt je de route die we bij onze roadtrip hebben gevolgd, inclusief de bezienswaardigheden.
Dag 1: Amsterdam via Tokyo
Dag 2: Tokyo sightseeing
Dag 3: Tokyo sightseeing
Dag 4: Nikko
Dag 5: Kamkura
Dag 6: Tokyo sightseeing
Dag 7: Hakone
Dag 8: Takayama
Dag 9: Takayama - Kyoto
Dag 10: Nara - Kyoto
Dag 11: Kyoto
Dag 12: Kyoto
Dag 13: Kyoto - Hiroshima
Dag 14: Hiroshima - Miyajima-Eiland
Dag 15: Hiroshima - Osaka
Dag 16: Osaka - Amsterdam - Baak

Japan - reisverslag

Dag 1: Baak - Amsterdam - Tokyo

Op 14 september vetrokken we met de trein vanuit Apeldoorn naar Schiphol om van daaruit rechtstreeks (overstappen doen we niet meer aan) naar Tokyo te vliegen. Alles liep voorspoedig en een zo'n 10 uur later landen we op Narita Airport. Door de gedegen voorbereiding wisten we dat we een pendelbus konden nemen naar het Tokyo Prince Hotel, onze verblijfplaats voor de eerste dagen. Ter plekke bleek alle info in het japans dus dat viel ff tegen. Gelukkig kon men ons in steenkolen engels het juiste kaartje verkopen en ons naar de opstapplaats dirigeren. Buiten was het behoorlijk benauwd, warm en zo'n 28 graden. Aangezien we daarna eerst wat hebben gedronken bleek de eerste bus al weg en moest het kaartje gewisseld worden voor een nieuwe. Dit was ook direct onze eerste kennismaking met de punctuele japanners. Uiteindelijk kwam het allemaal goed en konden we met de bus naar ons hotel. Onderweg naar het hotel kwamen we door de vele voorsteden en buitenwijken van Tokyo. Zoals te verwachten was het een en al beton. Hoe dichter we bij het centrum kwamen hoe hoger de gebouwen en hoe kleurijker en groter de billboards en reclames op de gevels. Het Tokyo Prince Hotel bleek een business hotel in de wijk Shinbashi, vlakbij Tokyo Tower, een replica van de Eifeltoren. Na te hebben ingecheckt en de kamer hebben bekeken zijn we nog even een rondje gaan lopen. Wat direct opviel was de vele drank automaten (water, fris, icetea, ice koffie) die zowat bij elke winkel staan en de rokers parkjes (op straat mag men niet roken). Die avond hadden we weinig puf en hebben we in het hotel gegeten. Het bleek een japans buffet met allerlei niet definieerbare gerechten, we hebben van alles geprobeerd maar lekker was het niet. Echt goedkoop was het trouwens ook niet en dat voor 40 euro (omgerekend) per persoon.

Tokyo Tower

Dag 2: Sightseeing Tokyo
Onze eerste volledige dag in Tokyo zijn we begonnen bij het Tokyo Imperial palace (keizerlijk paleis). Op de weg naar het dichtst bijzijnde trein/metro station ontdekten we een Subway. Helemaal top dat onze favoriete broodjeszaak een vestiging zo dicht bij ons hotel had. Nu hoefden we ons ook geen zorgen meer te maken over het ontbijt. Aangekomen op het station bleek ook hier weer zo goed als alle info in het japans. Gelukkig wees het zich vanzelf en konden we vrij eenvoudig de kaartjes kopen en het juiste perron vinden. Het hele openbaar vervoer in Japan en Tokyo in het is extreem goed geregeld en echt alles rijdt op tijd. In onze 3 weken in Japan is er geen trein/bus/metro ook maar een seconde later dan aangegeven vertrokken. Echt helemaal top, daar kan men in Nederland nog een voorbeeld aan nemen. Aangekomen bij het Imperial Palace hebben we een tijdje door de tuin (enige toegankelijke gedeelte) gedwaald. Daarna hebben we het Tokyo International Forum, een enorm gebouw van glas en staal bekeken. De volgende bestemming was de wijk Ginza. Ginza is beroemd om z'n dure winkels, warenhuizen en het Sony Building. In het Sony Building toont Sony z'n nieuwste producten wat erg cool was om te zien.
Het electronica district Akihabara was onze volgende stop. In deze wijk vol smalle maar hoge (prijzen vd grond zijn erg hoog) electronica winkels met enorme reclames op de gevel was het echt enorm druk en was er zeer veel herrie van muziek/videogames en pachinko hallen (japanse gokhallen). De avond begon te vallen en het werd tijd om te eten. Dit deden we in de wijk Roppongi bij een italiaans restaurant in het Roppongi Hills complex. Na het eten zijn we door de wijk Roppongi, de uitgaanswijk van Tokyo, gewandeld richting Mori Tower. Vanaf Mori Tower heb je een schitterende panorama view over Tokyo. Martijn heeft vanwege zijn hoogtevrees het geweldige uitzicht moeten missen. Na de terugreis met de metro zat deze 1e lange dag erop.

Tokyo - SkylineTokyo - Imperial Palace BridgeTokyo - Imperial PalaceTokyo - GinzaTokyo - Wako Department StoreTokyo - City LightsTokyo - City Lights

Dag 3: Sightseeing Tokyo
Na te hebben ontbeten bij de Subway was de Tsukiji Fish Market onze eerste stop voor deze dag. Op deze wereldberoemde groothandelsmarkt kopen de 15.000 restauranthouders en andere horeca ondernemers uit Tokyo hun vis. Het was er een georganiseerde chaos maar echt veel vis hebben niet gezien.
Met de metro zijn we vervolgens naar Ueno Park gereisd. Dit enorme openbare park ligt in noor Tokyo. We hebben er de Kiyo-Mizuge tempel, Gojo tempel en Gosho-Gu tempel bekeken. Vlakbij Ueno Park ligt onder de spoorlijn de Ameyokomarkt, hier is echt van alles te koop, van etenswaar tot souvenirs en kleding. Helaas begon het te regenen en is het daar de rest van de dag niet meer mee gestopt. Na de markt ging de reis naar het tempelcomplex Senso-ji. De straat naar de tempel heet de Nakamise-dori en is een overdekte winkelstraat met vele traditionele japanse producten. Ze verkochten ook erg gave japanse zwaarden, helaas zouden we die niet door de douane krijgen dus hebben we ze lekker laten liggen. De dag was al weer zo goed als om dus werd het weer tijd om richting hotel te gaan. 's Avonds hebben we gegeten en biertje gedronken in een spaanse bar vlakbij ons hotel.

Tokyo - Ema Prayer BoardsTokyo - Ueno Park - Japanese LanternsTokyo - Japanese Food

Dag 4: Nikko
Uiteraard ontbeten we wederom bij de Subway voordat we op het trein station een plaats hebben gereserveerd voor de shinkansen (kogeltrein) richting Nikko. Dit reserveringssysteem werkt echt super. Aangezien we in Nederland al een Japanese Railpass hadden aangeschaft (teinkaart voor bepaalde periode) konden we rest van onze vakantie vrij reizen per trein. Echt een aanrader. Ook kun je met deze kaart een stoel reserveren voor de trein op het tijdstip dat je wenst te reizen. Ideaal, geen gedring en altijd verzekerd van een plaats. Dringen doet men sowieso niet, iedereen wacht in een rij tot iedereen is uitgestapt en gaat dan pas de trein of metro binnen. Nikko ligt op zo'n 1,5 uur treinen (met overstaps) vanaf Tokyo en is één van de belangrijkste boeddhistisch-shintoistisch centra van Japan. Het laaste gedeelte van de reis (Utsunomiya naar Nikko) gaat met de JR Nikko Line, een nostalgisch treintje dat helaas niet zo snel gaat als de Shinkansen. Wachtend op deze trein kwamen we aan de praat met een belgische jongen (met een japanse moeder) die enkele weken in Japan verbleef bij familie voor het huwelijk van een neef. We hebben gezellig gekletst en enkele tips uitgewisseld. Vanaf Nikko station hebben we bus richting de tempels genomen. De eerste bezienswaardigheid was de Shinkyobrug over de rivier Daiya.
De, naar het schijnt, erg mooie Rinno-ji tempel werd op dat moment verbouwd en was daardoor alleen van de binnenzijde te bewonderen. De Tosho-gu tempel die we daarna bezochten was erg fotogeniek. Ook was er op dat moment een bruiloft gaande, wat erg cool was om te zien met alle tradities die er bij komen. Het bleek dat het waarschijnlijk een zeer welgesteld stel was dat ging trouwen aangezien het voor de gewone japanner onhaalbaar is om hier te trouwen.
Het Futura-san heiligdom was devolgende bezienswardigheid. Dit complex is gewijd aan de goden van de bergen. Vervolgens bezochten we het Taiyuin-byo heiligdom. Dit is het mausoleum van van Tokugawa Iemitsu, de kleinzoon van Ieyasu, de 3e shogun van Japan. Gedurende de dag zijn we onze belgisch vriend ook nog enkele malen tegen gekomen.
Na een dag in het schitterende Nikko werd het tijd om terug te reizen naar Tokyo. 's Avonds hebben we tappas gegeten in de spaanse bar. Helaas was het erg weinig en zoals we ondertussen al gewend waren in deze paar dagen japn, behoorlijk prijzig. Om de laatste gaatjes te vullen hebben we nog maar even een burgertje gescoord bij de gele M.

Nikko - Shinkyo BridgeNikko - Japanese LanternsNikko - Toshogu ShrineNikko - Toshogu Shrine - Sake BarrelsNikko - Toshogu Shrine - Buddhist nunNikko - Yashamon GateNikko - Mizukagamino-ryuNikko - Koukamon GateNikko - Holy WaterNikko - Futarasan ShrineNikko - Shamusho Office

Dag 5: Kamakura
Na een ontbijt bij de Subway zijn we per trein naar Kamakura gereisd. Kamakura ligt ten zuiden van Tokyo aan de kust en was de eerste hoofdstad van Japan. Het was wederom hot and sweaty in een trein vol Australische highschool kids op schoolreis. De eerst tempel die we bezochten was de Engaku-ji, de grootste zentempel van Kamakura. Kencho-ji, de belangrijkste zentempel van Kamakura was de 2e tempel die we bezochten. Deze tempel was schitterend gelegen op een heuvel midden in de natuur. Deze tempel is tevens een zenopleidingsklooster, dit verklaarde de vele kids die er aan het voetballen waren in shirts van clubs van over de hele wereld. We hebben er zelfs een Ajax shirt gespot. Daarna hebben we het Hachiman-gu heiligdom bezocht. Hachiman heiligdommen zijn gewijd aan de god van de oorlog. Met de trein zijn we vervolgens naar de wijk Haze gereisd waar we de grote Budha (Daibutsu), het 13,5 meter hoge, bronzen budha beeld hebben bekeken. De laatste tempel die we deze dag hebben bekeken was de Hase-dera tempel. Na nog even op het strand van Kamakura te hebben gekeken zijn we met de trein weer teruggereisd naar Tokyo waar we bij de Spaanse bar hebben gegeten en gedronken.

Kamakura - Engaku-jiKamakura - Kencho-jiKamakura - Kencho-jiKamakura - Kencho-jiKamakura - HachimanguTsurugaoka HachimanguKamakura - The Great BuddhaKamakura - Hase-deraKamakura - Hase-deraKamakura - Beach

Dag 6: Tokyo Sightseeing
Ook deze laatste dag in Tokyo begonnen we zoals gewoonlijk weer met een ontbijt bij de Subway. Het was wederom al zo'n 29 graden en erg benauwd. We namen de trein naar Oost-Shinjuku een wijk die eigenlijk pas 's nachts tot leven komt. Van daaruit zijn naar het Meiji Jingu heiligdom gelopen en hebben we Yoyogipark bezocht. Hier kwamen we de Gamekings presentatoren tegen. In de wijk Shibuya die we daarna bezochten kwamen we onze belgisch vriend (van de trip van Nikko) ook weer tegen. Dit was erg opmerkelijk in stad met 16 miljoen inwoners. De wijk Shibuya is een enorme winkelstraat met erg dure shops. Tijdens het eten van een broodje kwamen we in gesprek met een canadese uitvinder die al vele jaren in Tokyo woonde.
De volgens stop was het Harajukudistrict. Deze wijk was bekend van de vreemd geklede Japanse jeugd, toen wij er waren hebben we hier echter weinig van gezien. Nadien zijn we terug gegaan naar Shibuya om het drukste kruispunt van de wereld te bekijken. Vanuit de Starbucks heb je een erg gaaf overzicht op de enorme mensenmassa die bij groen licht oversteekt. 's avonds hebben we voor de laatste keer gegeten bij het Spaanse restaurant.

Tokyo - HarajukuTokyo - ShibuyaTokyo - Shibuya CrossingTokyo Zojo-ji Temple

Dag 7: Hakone
Met de trein zijn we vanuit Tokyo via Odawara naar Hakone gereisd. Van daaruit ging het met de Hakone Tozan zigzagtrein verder de berg op in een mooie groene en heuvelachtige omgeving naar Gora. Vanuit Gora ging de reis verder omhoog met de Hakone Tozan Cablecar naar Souzan. Vanuit Souzan zijn we per kabelbaan naar in het prachtige Owaku-dani (dal van het grote koken) aangekomen. Hier hebben we de zwavelhoudende stoomgaten bekeken. Daar waar het de hele reis behoorlijk rustig was, stike het hier van de jappaners die allemaal een eitje kwamen koken in het kokende water. Vanuit Souzan ging het per kabelbaan verder bergaf naar het Ashi meer. Vanaf het Ashi meer zou je goed uitzicht op de beroemdste berg van Japan, Mt Fuji, moeten hebben. Helaas was het erg mistig zodat we één van de hoogtepuntjes vna onze reis niet hebben gezien. Per boot (enorme kitscherige replica van westerse boten) vaarden we naar Moto Hakone van waaruit we een bus hebben gepakt naar Minshuku Ashi (japanse stijl hotel). En japanse stijl was het. Schoenen uit, slippers aan. Kamer met bamboe matten op de vloer waar we een matrasje uit konden leggen en uiteraard hing er een kimono. Enige tijd later werden we geroepen voor het eten in de gezamelijk eetkamer waar we tussen de dronken japanse gastarbeiders aan een lage tafel een diner in japanse stijl voorgeschoteld kregen. Ook hier weer zeer veel verschillende bakjes ne potjes met ondefinieerbaar eten en japanse groene thee. Voor ons gevoel zaten de japanse gasten ons compleet te begekken hoe we zaten te kloten met eten met stokjes. Eén van die gasten was zo aardig om aan de gastvrouw een 'Spoon' vragen voor mij. De bitch riep echter direct terug: 'No Spoon', en bedankt. Dus maar verder aangekloot met de stokjes. Verder was er in het hotel of omgeving niets te beleven dus zijn op tijd gaan slapen na een lange reisdag waar we in totaal met 6 verschillende vervoersmiddelen tot onze eindbestemming zijn gekomen.

Dag 8: Takayama
Deze dag hebben we eigenlijk alleen maar in de trein gezeten om op onze eindbestemming, Takayama, uit te komen. Eerst met de bus naar Odawara, vervolgens met de trein via Nagoya naar Takayama. Met overstappen en al, een reis van zo'n 7 uur. Takayama is een karaktervolle, door bergen omringde stad in de Japanse Alpen. De stad was vroeger bekend als houtleverancier voor heel Japan. Nu is het bekend om zijn straten en huizen die bewaard zijn gebleven uit de Edoperiode en zijn sake (Japanse rijstwijn). Vanaf het station was het nog een behoorlijke wandeling en zoektocht om ons hotel (Hachibei Minchuku) te vinden. Net na zonsondergang vonden we het uiteindelijk toch. Het diner was ook hier in Japanse stijl maar smaakte wonderwel goed.

Dag 9: Takayama - Kyoto
Na een Japans ontbijtje was het tijd om 'oud' Takayama te bekijken, helaas regende het de hele ochtend en dat drukte de pret wel behoorlijk. De smalle straatjes met houten huisjes die voor toeristen omgetoverd zijn in restaurants en souvenirshops waren wel grappig om te zien. Het bleef echter maar regenen en daarom hebben we snel de trein gepakt naar Kyoto. De route volgt de loop van Hida rivier door de heuvels en bossen naar Nagoya en na daar zijn we overgestapt naar Kyoto. Het Palace-Side Hotel bleek tegenover het keizerlijk paleis in Noord-Kyoto te liggen en was vrij eenvoudig met de metro en enkele minuten lopen bereikbaar. Het hotel beschikte over een terras waar het in de zon genieten was met een heerlijk koud biertje. 's Avonds hebben we in het prima restaurant van het hotel gegeten.

Dag 10: Nara - Kyoto
Ten zuiden van Kyoto ligt de stad Nara. Nara staat bekend als één van de mooiste steden van Azië en is ook de hoofdstad van Japan geweest. In heel Nara lopen er herten rond die ondertussen erg brutaal zijn zich verdringen om maar een stukje stroopwafel te kunnen bemachtigen van één van de vele toeristen. Volgens de japanners zijn herten de boodschappers van de goden. Kofuku-ji was de eerste tempel die we in Nara bezochten. De tweede en tevens mooiste tempel was de Todai-ji tempel. In de Grote Boeddhazaal (Daibutsuden) staat een enorm Boeddha beeld van brons met daarnaast 2 gouden beelden van Kokuzo Bosatsu (verlicht wezen). Het Kasuga heiligdom was onze laatste stop in Nara maar is ook zeker het bezoeken waard.
Op de terugweg naar Kyoto zijn we in zuid Kyoto uitgestapt om bij het Fushimi-heiligdom de duizenden torii te bekijken. Erg mooi en fotogeniek. 's Avonds hebben we in on hoel weer genoten van een heerlijke westerse maaltijd en een lekker biertje.

Dag 11: Kyoto
Deze dag hebben we oost Kyoto verkend. Vanuit ons hotel hebben we de bus genomen en na enkele minuten kwamen we aan bij de eerste tempel: Ginkaku-ji. Deze tempel wordt ook wel het Zilveren Paviljoen genoemd al heeft de tempel nooit de geplande zilveren bedekking gekregen. De tempel is echter vooral bekend om zijn schitterende japanse tuinarchitectuur.
Ginkaku-ji is gelegen aan de beroemde Filosofenwandeling welke langs het Shishigatani-kanaal richt het zuiden loopt. Onderweg naar het tempelcomplex van Eikan-do ji hebben we o.a. nog Honen-in en Reigan-ji bekeken al waren deze niet echt de moeite waard. Eikan-do ji daarentegen is zeker de moeite waard. Dit tempelcomplex is omringd door schitterende tuinen en vijvers.
De laatste bezienswaardigheid aan de Filosofenwandeeling de Nanzen-ji Zemtempel waar een oud aquaduct in westerse stijl vooral voor japanners een top bezienswaardigheid is.
Via de Shore-in tempel zijn we doorgelopen naar het Muruyama park en vervolgens zijn we door de wijk Oost-Gion gelopen. In Oost-Gion zijn nog schitterende houten huisjes aan geplaveide smalle straatjes te vinden. Hier kwamen we ook onze eerste Geisha tegen. Ryozen Kannon met z'n 24 meter hoge betonnen beeld bij de Kodia-ji tempel was de volgende stop. Deze tempel is opgedragen aan de de japanse soldaten die omkwamen tijdens WO II. De laatste tempel die we deze dag bezochten was de Kiyomizu-dera tempel. 's Avonds hebben we heerlijk relaxed gegeten in ons hotel.

Dag 12: Kyoto
Na een ontbijtje van de supermarkt zijn we met de metro en bus naar noord-west Kyoto gereisd. De eerste tempel en volgens velen de mooiste van Japan, die we bezochten was de Kinkaku-ji. Deze tempel wordt ook wel het Gouden Paviljoen genoemd. Het met bladgoud bedekte gebouw is mooi gelegen aan een vijver met bomen als achtergrond. Onze volgende stop was Ryoan-ji tempel. Deze tempel is bekend om zijn droge tuin bestaande uit grind en 15 stenen. Bij japanners erg populair, voor ons weinig bijzonder. De Ninna-ji tempel was de volgende bezienswaardigheid voor deze dag. Vooral de grote pagode is erg mooi.
Hierna zijn met de bus naar west Kyoto gereden naar het Arashiyama district dat vooral bij inwoners van Kyoto een poppulair gebied is om te relaxen. Via de Togetsu-Kyobridge over de Hozu river hebben we relaxed aan het water gezeten om vervolgens op zoek te gaan naar het bamboe bos. Na een behoorlijke intensieve wandeling heuvel op (bij 30 graden geen pretje) hebben we uiteindelijk het bamboe bos gevonden. Erg mooi om doorheen te wandelen.
Daarna zijn met verschillende bussen (veel wachten en zoeken) naar Kyoto centrum gereisd en daar hebben we de Nishi- en Higashi Hongan-ji heiligdommen bekeken. Deze tempels zijn behoorlijk groot opgezet maar niet echt de moeite waard. Ook deze laatste dag in Kyoto hebben we weer heerlijk gegeten in ons hotel.

Dag 13: Kyoto- Hiroshima
Vanuit Kyoto zijn met de metro en vervolgens met de trein naar Hiroshima gereisd waar we de bagage bij ons hotel (Toyoko Inn) hebben gedropt. Vervolgens hebben we het Hiroshima Peace Park bezocht. Het A-Bomb is het enige gebouw dat de vewoestende atoombom heeft overleefd en staat aan de oever van de Ota rivier. In de rivier ligt, op een eiland, het Peace Park, hier hebben we even rondgewandeld waarna we het Vredesmuseum hebben bezocht over de atoombom in het algemeen en Hiroshima in het bijzonder. Dit was erg indrukwekkend. Na een diner bij de gele M zijn we terug gegaan naar ons hotel.

Dag 14: Hiroshima - Miyajima-Eiland
Na een ontbijtje te hebben gescoord bij de supermarkt zijn met de trein en ferry naar Miyajima eiland gereisd. Dit prachtige eilandje ligt aan de Sanyokust vlakbij Hisroshima. Na aankomst bleek dat ook hier de tamme herten weer goed waren vertegenwoordigd. De eerste stop was het Itsukushima-heiligdom waarbij de grote torii in zee één van de bekendste toeristische attracties is van Japan. Het Itsukushima heiligdom is gebouwd op palen en staat in het water. In dit heildom was ook een touwerij bezig waarbij we de trouwfoto nog even mee hebben gepikt. Hierna hebben we de andere heiligdommen waaronder de mooie Dasisho-in tempel bezocht. Helaas begon het vervolgens te regenen. Met de kabelbaan zijn naar naar de top van Mount Misen gegaan. Op de top aangekomen zagen we ons eerste wilde aapje. Helaas was het nog harder gaan regenen waarop ik besloot om de wandelroute niet te gaan lopen en in het restuarant te wachten op Martijn die de route wel wilde lopen. Hij kwam 2 uur later drijfnat terug samen met een nederlandse gast die hij onderweg had ontmoet. We hebben nog even met hem gebabbeld voor we terug zijn gereisd naar ons hotel in Hiroshima.

Dag 15: Hiroshima - Osaka
Met de trein zijn we naar Osaka gereisd. Daar aangekomen bleek het vinden van de trein naar Tennoji-ku in zuid-Osaka wara osn hotel lag een drama aangezien in Osaka het openbaar vervoer voor niet japanners (alles in het japans) erg slecht bleek aangegeven. Uiteindelijk hebben we toch de juiste trein gevonden. In Tennoji-ku aangekomen begon de zoektocht naar het Tabinoyado Hokousou ryokan. Ons kaartje en adres konden ons niet helpen (huisnummers in Japan gaan veelal obv van bouwjaar). En ook de behulpzame japanners (die geen woord engels spreken) konden ons ook niet echt helpen. Uiteindelijk hebben we door het vergelijken van de japanse tekens op ons voucher met de tekens op de bordjes van enkele ryokans uiteindelijk ons hotel gevonden. Na de bagage te hebben gedropt zijn terug gegaan naar Osaka centrum en hebben we daar rondgelopen. De terugweg naar ons hotel was ook weer een drama. Osaka heeft 2 openbaar vervoer bedrijven welke verschillende stations en lijnen hebben. Uiteraard was het station met de lijn richting ons hotel pas na een behoorlijke tijd te hebben rondgelopen te vinden en waren we vervolgens ook weer vrij snel in ons hotel.

Dag 16: Osaka - Amsterdam - Baak
Onze terugreis begon met de treinreis naar Osaka Airport. Dit vliegveld hebben ze aangelegd op een kunstmatig eiland in zee. Na te zijn ingecheckt en het nodige wachten vlogen we terug naar Amsterdam om vervolgens met de trein naar Apeldoorn en auto naar Baak zijn gegaan. De terugreis verliep verder helemaal prima.