Canada

Hieronder volgt het reisverslag van de roadtrip die Martijn en ik in september 2007 naar Canada hebben gemaakt.

Voorbereiding:
Martijns moeder en mijn oom vertelden op een verjaardag dat ze op vakantie gingen naar Canada om daar familie te bezoeken. Onder het genot van een paar biertjes grapten wij tegen elkaar dat we wel mee zouden gaan. De weken erna hebben we ons plan concreter uitgewerkt door veel op internet te lezen en bij Travel Canada (nu Travelworld) een auto rondreis naar Oost en West Canada gecombineerd. Uiteraard zijn we gewoon met z'n tweeën aan de reis begonnen.

De route:
Hieronder vindt je de route die we tijdens onze roadtrip hebben gereden.
Dag 1: Baak - Amsterdam - Toronto
Dag 2: Toronto - Niagara Falls - Toronto
Dag 20: Vancouver
Dag 21: Vancouver - Amsterdam - Baak

Reisverslag:
Helaas ben ik ons reisdagboek kwijt geraakt waardoor het een behoorlijk gepuzzel was om het verslag van onze reis juist op papier te krijgen. Aan de hand foto's is het dan toch allemaal nog redelijk gelukt.

Dag 1: Baak - Toronto
Onze vlucht naar Toronto was er 1 met overstap op Londen Heathrow. Dit was voor ons de eerste en de laatste keer dat we met een tussenstop zijn gevlogen. Wat een ellende was dat zeg. Eindelijk na een reis van 15 uur kwamen we aan op het vliegveld van Toronto waar we onze auto op konden gaan halen bij Alamo autoverhuur. De huurauto in onze klasse was op dat moment niet beschikbaar, wat een pech, not. We mochten een auto uit de hoge klasse kiezen. Met een onwijs dikke Chrysler 300 Touring verlieten we het vliegveld om middels de navigatie op mijn telefoon naar ons hotel in downtown Toronto te navigeren. Dit ging uiteindelijk vrij eenvoudig. We hadden de auto even aan de straat geparkeerd om in te checken in het Comfort Hotel Downtown en een parkeer kaartje te kopen. Martijn had een parkeerwacht die daar aan het werk was nog even gevraagd of we de auto daar even mochten laten staan, de man gaf aan dat geen probleem. Toen we terugkwamen bij de auto zat er echter een parking ticket achter het raam. Fuck the police, wat een kut streek van die gast. Het is al niet anders dan in Nederland. 's Avonds hebben we nog even rondgelopen in de wijk bij ons hotel.
Overnachting:  Comfort Hotel Downtown
Aantal km's:  138 km per auto - 6090 per vliegtuig - 35 km per auto

Dag 2: Toronto - Niagara Falls - Toronto
Deze tweede dag hebben we Niagara Falls bezocht. De falls liggen op zo'n 2 uur rijden van Toronto. Wat een commerciële meuk was dat bij de Niagara Falls. Overal hotels en andere toeristisch meuk. De falls zelf waren mooi en hebben we alleen vanaf de Canadese kant bekeken en het was best indrukwekkend. Maar de vele toeristen maakten het toch voor ons allemaal wat minder. Na een uurtje hadden we wel gezien en zijn we terug gereden naar Toronto. 's Middags hebben we het Rogers Centre, het Baseball stadion van Toronto en de naast gelegen CN-Tower bezocht. Het uitzicht vanuit de meer dan 550 meter hoge CN-Tower is geweldig. De glazen vloer maakt op het uitzicht punt maakt het nog gaver. Martijn heeft dit vanwege zijn hoogtevrees helaas moeten missen. Na het bezoek aan de CN-Tower hebben we nog rondgewandeld door downtown Toronto met z'n vele skyscrapers met daartussen nog enkele verdwaalde oude gebouwen.
Overnachting: Comfort Hotel Downtown

Aantal km's: 274 km

Dag 3: Toronto - Ottawa
De ochtend hebben we Toronto centrum verkend. Naast het schitterende architectonische meesterwerkje: het stadhuis van Toronto staat het oude stadhuis. Er gaaf om dit contrast te zien. Vervolgens zijn we door Chinatown gelopen. Erg leuk om al de kleurrijke winkeltjes met chinese etenswaar en souvenirs te zien. Later die dag hebben we de Hockey Hall of Fame bekeken. Dit museum over Ice Hockey in het algemeen en Toronto Maple Leafs in het bijzonder is erg tof aangezien het zeer interactief is en er ook verschillende doe activiteiten zijn. Een foto met de wereldberoemde Stanley cup mocht natuurlijk niet ontbreken. Later deze dag zijn we aan de reis naar Ottawa begonnen. Ottawa ligt zo'n 430 kilometer noord-oosten van Toronto. Onderweg hebben we op een gegeven moment besloten om de snelweg links te laten liggen en via een provinciale weg 'binnendoor' naar Ottawa te rijden. het werd echter al behoorlijk snel donker zodat we weinig hebben gezien van de omgeving en daardoor laat in de avond in Ottawa aankwamen. Vanuit onze kamer hebben we een pizza-tje besteld die nog geen 20 minuten later op de 7e verdieping van Capital Hill Hotel and Suites werd afgeleverd.
Overnachting: Capital Hill Hotel and Suites
Diner: pizza op hotelkamer van Capital Hill Hotel and Suites
Aantal km's: 430 km

Dag 4: Ottawa - Quebec
Ottawa is de hoofdstad van Canada en ligt op de grens tussen het engels talige en frans talige gedeelte van Canada. 's Ochtend hebben we rondgewandeld tussen de schitterende Parliament gebouwen, het Chateau Laurier en hebben we de sluizen van het Rideau kanaal bekeken alvorens we aan de trip van 5 uur naar Quebec begonnen. Ons hotel (Hotel Gouverneur Sainte Foy) in Quebec bleek pas na veel rondrijden, vragen en verder zoeken uiteindelijk op een plek te liggen waar we al bij binnenkomst van Quebec langs waren gekomen.
Overnachting: Hotel Gouverneur Sainte Foy
Aantal km's: 437 km

Dag 5: Quebec
Deze dag hebben we 'oud' Quebec bezocht. Dit gedeelte van Quebec is de enige ommuurde stad in Noord-Amerika en staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. oud Quebec bleek het hoogtepunt van onze reis door Oost-Canada. Naast de stadsmuur en het trein station zijn onder andere Chateau Frontenac en het fort, The Citadel erg gaaf. Tel daarbij de relaxte sfeer en Franse invloed bij op en je hebt een perfecte dag. Er zitten vele cafés en restaurants waar je heerlijk relaxed op een terrasje een koffie of biertje te drinken en een (stok)broodje kunt eten.
Overnachting: Hotel Gouverneur Sainte Foy
Aantal km's: 20 km

Dag 6: Quebec - Montreal
Via de schitterende Kings Highway aan de noord zijde van de Ottawa rivier zijn we terug gereden naar Montreal. Aan Kings Route liggen in de pittoreske plaatsje enkele schitterende kathedralen. In Montreal zelf zijn we, nadat we de bagage in het Holiday Inn Montreal Midtown hebben gedropt, downtown Montreal gaan verkennen. Het eerste dat hier opvalt tussen alle moderne architectuur en skyscrapers zijn de bewaard gebleven kerken en andere monumentale panden. Montreal is trouwens op Parijs na, de grootste Franstalige stad ter wereld. Wij vonden het weinig bijzonders en 's avonds zelfs behoorlijk onplezierig met de vele zwervers en bedelaars.
Overnachting: Holiday Inn Montreal Midtown
Aantal km's: 260 km

Dag 7: Montreal - Kingston
Na 's ochtend nog even verder te hebben rondgekeken in het centrum van Montreal en daarna bij Olympisch complex te hebben gekeken zijn we naar Kingston gereden. Deze plaats heeft weinig bijzonders en was dan ook niet meer dan een overnachtingsplaats op de route naar Toronto. We hebben overnacht in het Ambassador Hotel.
Aantal km's: 290 km

Dag 8: Kingston - Toronto - Calgary
Deze dag was het vroeg op staan om onze vlucht naar Cagary te halen. Onderweg was er een zwaar ongeluk gebeurt waardoor we een omleiding moesten volgen. Met veel vertraging arriveerden we op Toronto Airport waar we helaas afscheid moesten nemen van onze auto. Gelukkig waren we nog op tijd voor onze binnenlandse vlucht naar Calgary in het westen van Canada. De vlucht van ruim 3300 kilometer was echter zo voorbij. We hoopten bij de autoverhuur op weer zo'n coole ride als in oost-Canada maar helaas, dit keer moesten we het met een Chrysler PT Cruiser doen. Ons hotel, het Executive Royal Inn was vlot gevonden en na de bagage te hebben achter gelaten hebben we downtown Calgary nog even verkend.
Aantal km's:
270 km per auto - 2716 km per vliegtuig - 15 km per auto

Dag 9: Calgary - Banff
Net buiten Calgary hebben we deze ochtend het oude olympische complex bezocht waar in 1988 de olympisch winterspelen zijn gehouden. Behalve de bobsleebaan en de 'grote schans' was er weinig meer te beleven. We zochten eigenlijk de schaatsbaan waar vele Nederlandse successen zijn geboekt. Volgens een Nederlands echtpaar welke we spraken moesten we terug naar de universiteit van Calgary waar de schaatsbaan zich bevond. Zo gezegd, zo gedaan en de Olympic Oval was gauw gevonden. Tot onze verbazing mochten we daar zo naar binnen lopen en bevonden we ons op enkele meters van de Koreaanse schaatsploeg en legende Davis.
Hierna was het tijd om richting de Canadese Rockies te rijden. De glooiende heuvels van de prairie werden al gauw hoger en niet veel later zagen we de eerste bergen van onze reis. Voor mij was het de eerste keer dat ik echt besneeuwde toppen zag en ik moet zeggen dat is best indrukwekkend. Vlakbij het plaatsje Canmore heb je een schitterend uitzicht op de The Three Sisters, 3 bergtoppen. Big Sister (Faith), Middle Sister (Charity en Little Sister (Hope), deze zijn erg fotogeniek. Vlakbij Banff hebben we de Lake Minnewanka Scenic Drive gereden met als eerste stop het erg mooie recreatie gebied Cascade Ponds met op de achtergrond Mt Rundle. De Route loopt daarna langs Two Jack Lake met op de achtergrond ook weer de imposante Mt Rundle. Net naast de Scenic Drive ligt met mooie Johson Lake. Terug op de Scenic Drive zijn we naar Lake Minnewanka gereden. We moesten regelmatig stoppen voor overstekende berggeiten. Vlakbij Banff liggen de Hoodoos, door water en wind uitgesleten rotsformaties gelegen tussen de dennen aan de Bow River. Erg tof om te zien. Hiermee zat onze eerste, maar zeer indrukwekkende dag in 'The West' erop. Moe, maar zeker voldaan hebben we ons bed opgezocht in het Spruce Grove Inn. In de Marmot Lodge hadden we trouwens een erg gave kamer van 2 verdiepingen incl jaquizy (die het helaas ineens niet meer deed).
Aantal km's: 140 km

Dag 10: Banff
Deze dag zijn begonnen bij de Bow Falls, watervallen in de Bow River. Daarna hebben we de Vermillion Lakes ten westen van Banff bezocht. Vervolgens zijn we de Bow Valley Parkway die parallel loopt aan de Trans-Canada Highway opgereden. Aan deze weg zijn tal van bezienswaardigheden te vinden. De eerste stop was het 'moeras' van de Backswamp waar je vanaf het sightseeing point een mooi uitzicht hebt op de Bow Valley en het moeras. Mule Shoe Lake een meer in de vorm van een paard omgeven door dennen was de volgende stop. Vervolgens hebben we bij Johnston Canyon de hike gedaan, een erg mooie route en populaire wandelroute langs snel stromende water met enkele watervallen. Bij de parkeerplaats stond een authentiek Office gebouw met een oude pomp en oldtimer. De volgende stop was bij Moose Meadows waar we stopten omdat we een wolf zagen tussen het hoge gras. Er stopten na ons nog een auto of 3 en het bleken allemaal Nederlanders. It's a small world after all. Even verderop bij de Castle Junction ligt een vakantiepark met chalets genaamd Castle Mountain Chalets. Vanaf daar heb je een goed uitzicht op Castle Mountain. Een stukje verder aan de route ligt Baker Creek. Naast Grizzly beren en wolven wordt er ook regelmatig een lynx gespot. Helaas voor ons was er alleen een stromend watertje tussen de dennenbomen. Hierna komt de Bow Valley Parkway weer uit op de Trans-Canada Highway. Via deze laatste zijn we terug gereden naar Banff en hebben we nog een paar foto's geschoten van Vermillion Lake.
Aantal km's: 70 km

Dag 11: Banff - Lake Louise
Via de Trans-Canada Highway zijn we naar Lake Louise gereden. Na onze bagage te hebben gedropt in het hotel (Lake Louise Inn) zijn we naar het plaatsje Field gereden. Bij het Viewpoint: The Spiral Tunnels krullen de enorm lange treinen zich over de hellingen en door tunnels door de Rockies. Een erg indrukwekkend gezicht. Het nationale Park dat we vervolgens bezochten is het Yoho National Park, na de Yoho River te zijn overgestoken kwamen we bij Takakkaw Falls. Ik mag wel zeggen de mooiste waterval die ik tot op heden heb gezien. Niet alleen door de waterval zelf maar ook zeer zeker door de mooie omgeving en de vrijheid die je hebt om er rond te lopen zonder drommen toeristen. De volgende stop op de route was Emerald Lake. Op de route daar naar toe ligt nog Natural Bridge. Een door het water uitgesleten rots die zoals de naam al zegt, een natuurlijke brug over rivier vormt. Lake Emerald zelf is echt waanzinnig mooi. Het idylische houten theehuis doet daar niets aan af. Een perfecte plek om onder genot van een kopje koffie van het schitterende uitzicht te genieten. Hierna hebben we Yoho National Park verlaten om Moraine Lake te bekijken. Ook dit meer is geweldig en staat zelfs afgebeeld op één van de Canadese bankbiljetten. Helaas hadden we de zon tegen waardoor de foto's niet echt geweldig zijn geworden. Het begon nu al donker te worden dus zijn snel terug gerden om Lake Louise (het meer) te bekijken. Ook dit meer is erg mooi alleen doet gigantische hotel en de vele toeristen wel een beetje afbreuk aan het geheel.
Aantal km's: 179 km

Dag 12: Lake Louise - Jasper
Deze nacht bleek het 4 graden gevroren te hebben en was het inderdaad behoorlijk fris. Gelukkig waren wij dat ook en konden we aan de trip naar Jasper beginnen. Via de Icefields Parkway gaat de route richting noorden. De eerste bezienswaardiheid aan de route was Herbert Lake enkele kilometers verder volgde Hector Lake. Het volgende meer dat we hebben bezocht was Bow Lake met als achtergrond de Wapta- en Crowfoot gletchers en Bow Peak, Mt Thompson en Crowfoot Mountian. De volgende stop was Peyto Lake met zijn melk blauwe water is het best te bekijken vanaf het Bow Summit Pass Viewpoint. Een stevige wandeling bergop geeft je een echt schitterend uitzicht op het meest gefotografeerde meer van Canada. Het volgende meer was Mistaya Lake, dit meer was toch iets minder mooi vergeleken bij de pracht van de hiervoor bezochte meren. Mistaya Canyon is het bezoeken wel waard. Na een korte hike kom je bij de wild stromende Mistaya River. Waterfowl Lake was het laatste meer dat we deze dag hebben bekeken. Bij Columbia Icefields hebben we op de Athabasca gletscher gewandeld. Heel bijzonder was het niet. Wel opvallend was dat de gletscher in enorm tempo kleiner wordt. En dan zijn er nog mensen die Global Warming ontkennen! Na de Icefields hebben we de Sunwapta Falls en Athabasca Falls bezocht. Hierna wilden we naar Mt Edith Cavell rijden. Bij Moab Lake hebben we nog enkele foto's geschoten De tank van de auto was al behoorlijk leeg en de weg slingerde maar omhoog, ik kon het niet meer hebben aangezien de meter steeds verder in het rood kwam. Na behoorlijk op Martijn te hebben ingepraat zijn we uiteindelijk omgekeerd en naar Jasper gereden. Gelukkig hebben we het zonder te hoeven duwen gehaald. En na een lange dag hebben we ons hotel (Marmot Lodge) opgezocht.
Aantal km's: 259 km

Dag 13: Jasper
Het stadje Jasper ligt aan de Athabasca rivier en bij de rivier waren deze ochtend vele herten te zien. Na enkele foto's te hebben geschoten van de beesten zijn we doorgereden naar Beauvert Lake bij het Jasper Park Lodge. Daar vlakbij lag verscholen tussen de bomen nog een mooi meertje. Lake Annette en Lake Edith waren de volgende meren die we bezochten. Via Medicine Lake belanden er uiteindelijk bij Maligne Lake. Waar we hebben rondgestruind en een kopje koffie hebben gedronken in het restaurant. Hierna zijn we terug gereden naar Jasper.
Aantal km's: 93 km

Dag 14: Jasper - Clearwater
Na Lake Patricia en Pyramid Lake te hebben bekeken namen we afscheid van Jasper en zijn we via de Yellowhead Highway naar Clearwater gereden. Die middag hebben we Wells Gray Provincial Park bezocht. Het ruim 5250 vierkante kilometer grote park heeft als bijnaam Canada's Waterfalls Park aangezien er 39 watervallen te vinden zijn. We hebben er hier een aantal van bezocht. De eerste waterval die we bezochten was de Spahats Falls, ruim 60 meter hoog en vanaf een viewpoint goed te bekijken. Dawson Falls was de 2e waterval die we bezochten maar was niet zo heel bijzonder. Helmcken Falls daarintegen is wel erg mooi. Het water valt hier 141 meter omlaag. Bij Bailey's Chute, een lage waterval in de Clearwater River zou er aan het eind van zomer zalm te zien moeten zijn die over de waterval springen. Waarschijnlijk was half september te laat want we hebben er slechts enkele gezien. Wel hebben we een otter gespot die druk in de weer was. Op de terugweg naar Clearwater was het dan eindelijk zo ver en zagen we in een weiland in de verte onze eerste beer. Martijn floot en de beer keek ook nog eens nieuwsgierig om. Toen we verder wilden rijden staken er zelfs nog twee over. Erg cool. We hebben overnacht in de Clearwater Lodge.
Aantal km's: 420 km

Dag 15: Clearwater - Gold Bridge
De route van Clearwater naar het Tyax Mountain Lake resort nabij Goldbridge was in vergelijking met de natuur die we de dagen ervoor hebben gezien veel minder indrukwekkend. Via de Southern Yellowhead Highway ging het richting zuiden en vanaf Kamloops via de Trans-Canada Highway naar het westen. Om vervolgens via de Cariboo Huighway en Duffey Lake Road in Lilooet uit te komen. Vandaar werd het een gravelweg langs Carpenter Lake naar de eindbestemming. Deze laatste weg was eingelijk niet geschikt voor een 2 wheel drive. De weg lag bezaaid met rotsen die van de hellingen af waren komen rollen en het werd een behoorlijk geslinger om deze te ontwijken. Uiteindelijk bereikten we dan het Tyax Mountain Lake Resort. En het was de de moeilijke route dubbel en dwars waard. Wat een schitterend resort op een nog mooiere plek. Gelegen aan een meertje tussen de dennen en ingeklemd tussen de bergen. Heel erg gaaf.
Aantal km's: 398 km

Dag 16: Gold Bridge
Deze dag hebben we heerlijk gerelaxed op het resort. 's middags hebben we nog even met een kayak gevaren op het Tyaughton Lake maar verder gewoon heerlijk uitgerust.
Aantal km's: 0 km

Dag 17: Gold Bridge - Whistler
Via de gravel weg moesten we weer naar Lilooet. Helaas kwam de auto er deze keer niet ongeschonden vanaf. De meeste stenen op de weg konden we nog gewoon ontwijken. Eén kwam er echter ineens van de helling af vlak voor de auto, was niet meer te onwijken en kwam onder één van de voorwielen. Het gevolg was een beschadigde schokbreker die bij iedere ongelijkheid in de weg heel irritant piepte. Verder waren er gelukkig geen beschadigingen. Dus met de radio iets harder vervolgden we onze route. Via de Duffy Lake Road en Sea-to-Sky Highway door de Coastal Mountains reden we naar ons hotel (Listel Whistler Hotel) in Whistler waar we bagage hebben gedropt en de stad zijn ingelopen. Whistlers is een erg relaxte plaats. In de winter is het een erg bekend ski oord waar all bergsporten van de olympische spelen van Vancouver zijn gehouden. Zomers is het het domein van down-hill mountainbikers. Vanaf een terrasje hebben we onder genot van een biertje heerlijk in de zon zitten kijken naar de kunsten van de bikers. De sfeer in het stadje is erg relaxed en ongedwongen. Er gaaf.
Aantal km's: 232 km

Dag 18: Whistler - Victoria
Helaas regende het deze dag zodat we weinig van de, naar het schijnt, één van 's werelds mooiste autoroutes, de Sea-to-Sky Highway hebben kunnen zien. Bovendien was er groot onderhoud aan de weg ivm met de Olympische spelen. Onderweg aan de Sea-to-Sky Highway hebben we de Brandywine Falls en Shannen Falls bezocht. Daarna gingen we in Horsehoe Bay de ferry op naar Vancouver Island. Op Vancouver Island hebben we als eerste Chemainus bezocht. Dit stadje uit 1858 was oorspronkelijk bekend om de houthandel. Tegenwoordig is het vooral bekend om zijn 39 muurschilderingen. Op internet hadden we gelezen dat er een Nederlandse bakkerij zou zitten en det klopte. Bij Bakery Utopia hebben we een bakje koffie gedronken met een nederlandse koek erbij. Daarna ging de trip door naar Victoria. Hier hebben we 's avonds nog even rondgelopen bij de haven.
Aantal km's: 284 km

Dag 19: Victoria - Vancouver
Deze dag zijn begonnen met het verkennen van Victoria. Het gebied rond The British Columbia Parliament Buildings en da haven zijn erg mooi en het bezoeken waard. Ook de winkelstraat is wel aardig. Vanuit Vicoria kun je met een boot whale watchen. Aangezien we maar een dag in Victoria hadden besloten we om dat in Vancouver te gaan doen. Dit bleek een slechte keus aangezien de whale watchings tours vanuit Vancouver niet meer gingen in september maar alleen nog uit Victoria. Dit was behoorlijk balen. 's middags zijn we naar Swartz Bay gereden waar we de ferry naar Vancouver hebben genomen. Na de bagage in hotel Howard Johson te hebben gedropt hebben we toeristische Hop-on-Hop-off bus tour genomen die ons langs de belangrijkste plekken van Vancouver voerde. Vanuit downtown Vancouver met z'n vele skyscrapers ging de bus kris kras door de stad langs de mooiste locaties en gebouwen zoals de Vancouver Art Gallery in griekse stijl en de Vancouver Publice Library dat wel wat weg heeft van het colloseum. Via Chinatown kwamen we uiteindelijk bij het eindpunt van de tour; Gastown. We wilden Chinatown echter nog wel verder bekijken en bedachten dat we dat kleine stukje wel ff terug konden lopen. Dit bleek achteraf een erg slecht plan. We kwamen in een behoorlijk slechte buurt uit waar tientallen junks zich op sportveldje nabij een opvanghuis oid bevonden. Ongure types waarbij we ons alles behalve veilig voelden. We besloten om maar niet verder te lopen naar Chinatown en zijn toen bij de Cruise Ship Terminal en Canada Place belandt. Er lagen maar liefst 2 schepen van de Holland America Line (de Ryndam en Statendam). Vervolgens hebben we nog een stukje downtown Vancouver bekeken voor we terug keerden naar ons hotel. Bij de plaatselijke vvv hadden we nog even navraag gedaan inzake het whale watching dat we de dag erna wilden gaan doen, maar helaas was dat nergens in omgeving Vancouver nog mogelijk zo laat in het seizoen.
Aantal km's: 112 km

Dag 20: Vancouver
Deze dag hebben we het erg mooie Stanley Park bezocht. De eerste stop waren de Totem Palen aan de oost kant van het park Vanaf het meertje Blue Lagoon en aan de zuidkant van het park heb je een mooi uitzicht op de skyline van Vancouver. Bij de Blue Lagoon zagen we nog een wasbeertje. Middels een busje verplaats je jezelf erg eenvoudig door het park en kun je uit en instappen waar je maar wil. Vanaf Propect Point heb je een mooi uitzicht op de Lions Gate Bridge over de Burrard Inlet en de vertrekkende cruiseschepen.
Aantal km's:

Dag 21: Vancouver - Amsterdam - Baak
Voor we naar de luchthaven reden hebben we nog even bij het General Motors Place, de thuishaven van de ijshockey club, The Vancouver Canucks bekeken en het B.C. Place waar onder andere de BBC Lions hun Canadian Football wedstrijden spelen. Onderweg naar de luchthaven hebben we auto nog even door de wasstraat gereden alvorens deze te hebben ingeleverd bij de autorent op de luchthaven. De terugvlucht via Londen verliep op het wachten in Londen na vrij snel en moe maar voldaan kwamen we na 3 weken weer in onze hometown Baak aan.
Overnachting: thuis
Aantal km's: 17 km per auto - 7955 km per vliegtuig - 138 km per auto

Facts:
km's gereden: ruim 4250 km
km's gevlogen: 16771 km
vakantienummer: Hey There Delilah - Plain White T's
Mooiste hotel: Tyax Mountain Lake Resort
Mooiste kamer: Spruce Grove Inn - Banff
Mooiste plaats: Vancouver, Whistler, Banff, Quebec (ik kan niet kiezen)