Canada voorbereiding

Voorbereiding:
Martijns moeder en mijn oom vertelden op een verjaardag dat ze op vakantie gingen naar Canada om daar familie te bezoeken. Onder het genot van een paar biertjes grapten wij tegen elkaar dat we wel mee zouden gaan. De weken erna hebben we ons plan concreter uitgewerkt door voornamelijk veel op internet te lezen. Bij Travel Canada (nu Travelworld) hebben we vervolgens een twee rondreizen naar Oost en West Canada gecombineerd en geboekt. Uiteraard zijn we gewoon met z’n tweeën aan de reis begonnen.

De route:
Hieronder vindt je de route die we tijdens onze roadtrip hebben gereden.
Dag 1: Baak – Amsterdam – Toronto
Dag 2: Toronto – Niagara Falls – Toronto
Dag 3: Toronto – Ottawa
Dag 4: Ottawa – Quebec
Dag 5: Quebec
Dag 6: Quebec – Montreal
Dag 7: Montreal – Kingston
Dag 8: Kingston – Toronto – Calgary
Dag 9: Calgary – Banff
Dag 10: Banff
Dag 11: Banff – Lake Louise
Dag 12: Lake Louise – Jasper
Dag 13: Jasper
Dag 14: Jasper – Clearwater
Dag 15: Clearwater – Gold Bridge
Dag 16: Gold Bridge
Dag 17: Gold Bridge – Whistler
Dag 18: Whistler – Victoria
Dag 19: Victoria – Vancouver
Dag 20: Vancouver
Dag 21: Vancouver – Amsterdam – Baak

Google Maps:
De complete route, inclusief stops is ook te bekijken op Google Maps:
Kaart voor Oost Canada (dag 1 -8)
Kaart voor West Canada (dag 9 – 21)

Reisverslag:
Helaas ben ik ons reisdagboek kwijt geraakt waardoor het een behoorlijk gepuzzel was om het verslag van onze reis juist op papier te krijgen. Aan de hand foto’s is het dan toch allemaal nog redelijk gelukt.

Dag 1: Baak – Toronto
Onze vlucht naar Toronto was er 1 met overstap op Londen Heathrow. Dit was voor ons de eerste en de laatste keer dat we met een tussenstop zijn gevlogen. Wat een ellende was dat zeg. Eindelijk na een reis van 15 uur kwamen we aan op het vliegveld van Toronto waar we onze auto op konden gaan halen bij Alamo autoverhuur. De huurauto in onze klasse was op dat moment niet beschikbaar, wat een pech, not. We mochten een auto uit de hoge klasse kiezen. Met een onwijs dikke Chrysler 300 Touring verlieten we het vliegveld om middels de navigatie op mijn telefoon naar ons hotel in downtown Toronto te navigeren. Dit ging uiteindelijk vrij eenvoudig. We hadden de auto even aan de straat geparkeerd om in te checken in het Comfort Hotel Downtown en een parkeer kaartje te kopen. Martijn had een parkeerwacht die daar aan het werk was nog even gevraagd of we de auto daar even mochten laten staan, de man gaf aan dat dit geen probleem was. Toen we terugkwamen bij de auto zat er echter een parking ticket achter het raam. Fuck the police, wat een kut streek van die gast. Het is al niet anders dan in Nederland. ’s Avonds hebben we nog even rondgelopen in de wijk bij ons hotel.

Overnachting: Comfort Hotel Downtown aan Charles St East (bestaat inmiddels niet meer)
Diner: Sport bar onder Comfort Hotel Downtown: Onwijs lekkere bucket vol met chicken wings, waarbij we eerst konden kiezen uit een stuk of 10 varianten qua marinade en vervolgens nog eens uit even zoveel sausjes. Helemaal top.
Aantal km’s: 138 km per auto – 6090 per vliegtuig – 35 km per auto
Weer: Bewolkt/grijs/enkel druppels naar strak blauw lucht en warm

Our ride: Chrysler 300 Touring

Dag 2: Toronto – Niagara Falls – Toronto

Deze tweede dag hebben we Niagara Falls bezocht. De falls liggen op zo’n 2 uur rijden van Toronto en behoren tot de grootste en bekendste watervallen te wereld. De watervallen liggen op grens van Canada en de VS. De waterval zelf bestaat uit drie delen: de Horseshoe Falls, de American Falls en de Bridal Veil. Niet de hoogte (slechts 60 meter) maar de breedte en de hoeveelheid water die er naar beneden dendert maakt het zo indrukwekkend. Maar wat een commerciële meuk was hett zeg. Overal hotels en andere toeristische rotzooi. De falls zelf hebben we alleen vanaf de Canadese kant bekeken en het was best indrukwekkend. Maar de vele toeristen maakten het toch voor ons allemaal wat minder. Geen Maid  of the Mist of andere tours voor ons.

Na een uurtje hadden we wel gezien en zijn we terug gereden naar Toronto.

Toronto is met bijna 3 miljoen inwoners de 5e stad van Noord-Amerika (op Mexico-Stad, New-York, LA en Chicago na). De stad is het economische centrum van Canada en komt vaak terug op lijstjes van meest leefbare steden ter wereld (milieuvriendelijkheid, hoge welvaart, weinig criminaliteit en gemêleerde bevolking dragen hier aan bij). Pas in 1750 vestigden de eerste inwoners (van europese afkomst) zich hier en pas vanaf de 19e eeuw groeide de stad hard door de vele immigranten.

’s Middags hebben we het Rogers Centre, de thuisbasis van honkbalclub Toronto Blue Jays (MLB) en de naast gelegen CN Tower bezocht. Het Rogers Centre biedt plaats aan bijna 50.000 toeschouwers, stamt uit 1989 en heeft aan dak dat te sluiten is. De Canadian National Tower (CN Tower) stamt uit 1976 en was tot 2007 met 553 meter het hoogste vrijstaande bouwwerk ter wereld. Naast zendmast is het vooral een toeristische attractie. Het uitzicht vanaf de SkyPod op 447 meter is geweldig. De glazen vloer (op 350 meter hoogte) maakt het zelfs nog gaver. Martijn heeft dit vanwege zijn hoogtevrees helaas moeten missen.

Na het bezoek aan de CN Tower hebben we nog rondgewandeld door downtown Toronto met z’n vele skyscrapers met daartussen nog enkele verdwaalde oude gebouwen.

Diner: onbekend
Aantal km’s: 274 km
Kaart: day 2
Weer: Bewolkt/grijs/enkel druppels naar strak blauw lucht en warm

Dag 3: Toronto – Ottawa

Toronto City Hall

In dee ochtend hebben we Toronto centrum verder verkend. Naast het schitterende architectonische meesterwerkje: het stadhuis van Toronto staat het oude stadhuis.

Het door de finse Viljo Revell ontworpen stadhuis van Toronto bestaat uit twee halfronde torens van 74 meter hoog met een ovaalvormig gebouw ertussen. Het prachtige moderne gebouw staat in schril contrast met het nabij gelegen oude stadhuis. Dit parmachtige gebouw met de 103 meter hoge klokkentoren heeft dienst gedaan als stadhuis van 1899 tot 1966. Beide gebouwen liggen aan het drukste plein van Toronto: Nathan Philips Square ook ontworpen door Viljo Revell en genoemd naar de oud burgemeester die de ontwerpwedstrijd voor het nieuwe stadhuis en plein uitschreef.

Vervolgens zijn we door Chinatown gelopen. Erg leuk om al de kleurrijke winkeltjes met Chinese etenswaar en souvenirs te zien. Later die dag hebben we de Hockey Hall of Fame bekeken. Dit museum over Ice Hockey in het algemeen en Toronto Maple Leafs in het bijzonder is erg tof aangezien het zeer interactief is en er ook verschillende doe activiteiten zijn. Een foto met de wereldberoemde Stanley cup mocht natuurlijk niet ontbreken.

’s Middags zijn we aan de reis naar Ottawa begonnen. Ottawa ligt zo’n 430 kilometer noord-oosten van Toronto. Van te voren had ik sowieso 1 stop gepland en wel in het plaatsje Ajax. We hebben er een paar foto’s geschoten en hebben vervolgens onze trip vervolgd. Onderweg hebben we op een gegeven moment besloten om de snelweg links te laten liggen en via een provinciale weg ‘binnendoor’ naar Ottawa te rijden. Achteraf niet zo’n goed plan aangezien het al behoorlijk snel donker werd zodat we daardoor weinig hebben gezien van de omgeving. Laat in de avond kwamen we in Ottawa aan en na de auto in een bij het hotel gelegen parkeer garage te hebben geplaatst konden we na een lang dag chillen op onze kamer. Vanuit onze kamer hebben we een pizza-tje besteld die nog geen 20 minuten later op de 7e verdieping van Capital Hill Hotel and Suites werd afgeleverd.