Dag 21: Vancouver – Amsterdam – Baak

Voor we naar de luchthaven reden hebben we nog even bij het General Motors Place, de thuishaven van de ijshockey club, The Vancouver Canucks bekeken en het B.C. Place waar onder andere de BBC Lions hun Canadian Football wedstrijden spelen. Onderweg naar de luchthaven hebben we auto nog even door de wasstraat gereden alvorens deze te hebben ingeleverd bij de autorent op de luchthaven. De terugvlucht via Londen verliep op het wachten in Londen na vrij snel en moe maar voldaan kwamen we na 3 weken weer in onze hometown Baak aan.

Overnachting: thuis
Aantal km’s: 17 km per auto – 7955 km per vliegtuig – 138 km per auto

Deze dag hebben we het erg mooie Stanley Park bezocht. De eerste stop waren de Totem Palen aan de oost kant van het park Vanaf het meertje Blue Lagoon en aan de zuidkant van het park heb je een mooi uitzicht op de skyline van Vancouver. Bij de Blue Lagoon zagen we nog een wasbeertje. Middels een busje verplaats je jezelf erg eenvoudig door het park en kun je uit en instappen waar je maar wil. Vanaf Propect Point heb je een mooi uitzicht op de Lions Gate Bridge over de Burrard Inlet en de vertrekkende cruiseschepen.

Overnachting: Howard Johnson
Aantal km’s:

Deze dag zijn begonnen met het verkennen van Victoria. Het gebied rond The British Columbia Parliament Buildings en da haven zijn erg mooi en het bezoeken waard. Ook de winkelstraat is wel aardig. Vanuit Vicoria kun je met een boot whale watchen. Aangezien we maar een dag in Victoria hadden besloten we om dat in Vancouver te gaan doen. Dit bleek een slechte keus aangezien de whale watchings tours vanuit Vancouver niet meer gingen in september maar alleen nog uit Victoria. Dit was behoorlijk balen. ’s middags zijn we naar Swartz Bay gereden waar we de ferry naar Vancouver hebben genomen. Na de bagage in hotel Howard Johnson te hebben gedropt hebben we toeristische Hop-on-Hop-off bus tour genomen die ons langs de belangrijkste plekken van Vancouver voerde. Vanuit downtown Vancouver met z’n vele skyscrapers ging de bus kris kras door de stad langs de mooiste locaties en gebouwen zoals de Vancouver Art Gallery in griekse stijl en de Vancouver Public Library dat wel wat weg heeft van het colloseum. Via Chinatown kwamen we uiteindelijk bij het eindpunt van de tour; Gastown. We wilden Chinatown echter nog wel verder bekijken en bedachten dat we dat kleine stukje wel ff terug konden lopen. Dit bleek achteraf een erg slecht plan. We kwamen in een behoorlijk slechte buurt uit waar tientallen junks zich op sportveldje nabij een opvanghuis oid bevonden. Ongure types waarbij we ons alles behalve veilig voelden. We besloten om maar niet verder te lopen naar Chinatown en zijn toen bij de Cruise Ship Terminal en Canada Place belandt. Er lagen maar liefst 2 schepen van de Holland America Line (de Ryndam en Statendam). Vervolgens hebben we nog een stukje downtown Vancouver bekeken voor we terug keerden naar ons hotel. Bij de plaatselijke vvv hadden we nog even navraag gedaan inzake het whale watching dat we de dag erna wilden gaan doen, maar helaas was dat nergens in omgeving Vancouver nog mogelijk zo laat in het seizoen.

Overnachting: Howard Johnson
Aantal km’s: 112 km

Helaas regende het deze dag zodat we weinig van de, naar het schijnt, één van ’s werelds mooiste autoroutes, de Sea-to-Sky Highway hebben kunnen zien. Bovendien was er groot onderhoud aan de weg ivm met de Olympische spelen. Onderweg aan de Sea-to-Sky Highway hebben we de Brandywine Falls en Shannen Falls bezocht. Daarna gingen we in Horsehoe Bay de ferry op naar Vancouver Island. Op Vancouver Island hebben we als eerste Chemainus bezocht. Dit stadje uit 1858 was oorspronkelijk bekend om de houthandel. Tegenwoordig is het vooral bekend om zijn 39 muurschilderingen. Op internet hadden we gelezen dat er een Nederlandse bakkerij zou zitten en dit klopte. Bij Bakery Utopia hebben we een bakje koffie gedronken met een nederlandse koek erbij. Daarna ging de trip door naar Victoria. Hier hebben we ’s avonds nog even rondgelopen bij de haven.

Overnachting:
Aantal km’s: 284 km
Weer: van bewolkt en regen naar zonnig